Zajímavosti

Zde můžete volně pokecávat o všem možném.
Livefire
Štábní rotmistr
Štábní rotmistr
Příspěvky: 259
Registrován: pon 1 říj, 2007 21:08
Bydliště: 127.0.0.1

Příspěvekod Livefire » čtv 1 dub, 2010 20:05

Kód: Vybrat vše

http://technet.idnes.cz/odhalujeme-skandalni-fotomontaze-rybicky-maji-paroubka-rady-a-obama-neprijel-1wx-/sw_internet.asp?c=A100331_111455_sw_internet_pka


Cern je opravdu zábavní park, to mohu potvrdit, ale nejsem si jistý jestli by se tam tak bavil i normální smrtelník

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Zajímavosti - Dovolená 1965

Příspěvekod J. Knížek » čtv 1 dub, 2010 20:58

V roce 1965 po pětiletém čekání jsem měl dostat poukaz na auto, ale právě poukazy zrušili. Měl jsem již předem postavenou plechovou montovanou garáž vlastní konstrukce a provedení - vyšla mne na 1.600 Kčs a v ní tedy zagarážoval červené Š1000 MB - stálo cca 44.000 Kčs; k tomu jsem přikoupil kempingové vybavení (stan, matrace, skládací nábytek, plynový vařič, nádobí a slunečník na pláž) asi za 4.000 Kčs, též nějaké náhradní díly a nářadí (nebylo tolik servisů jako dnes) a na léto si naplánoval měsíční dovolenou u Černého moře (tehdy se do zahraničí individuálně moc nejezdilo, spíše vlakovými zájezdy). Abych se s autem sžil, podnikl jsem několik výletů po našich památkách. Museli jsme si také zajistit pasy, peníze podle měny a pozvánku do Rumunska (bez té to také ještě nešlo), ještě foťák s filmy a multislovník. Pro pohodlí jsem na autě doplnil některá vylepšení – schránku pro rádio, couvací světlomet s automatickým zapínáním při couvání (podle vlastního zlepšovacího návrhu, který mi byl otištěn ve Svazarmovském časopisu), apod. Ve svépomocné svazarmovské dílně mi jako členovi Svazarmu provedli v objektu Ploché dráhy zdarma kompletní technickou kontrolu před cestou. Tehdy u nás stál litr speciálu 2.10 Kčs (nafty 0.80 Kčs). .

Začátkem července jsme si napakovali zásoby, posádkový lékař mi vnutil na cestu balíček zdrav. potřeb a ráno jsme vyjeli. Dálnice ještě nebyla, první úsek z Prahy do Mirošovic byl uveden do provozu až r. 1971. O to byla cesta krajinou a městy bez objezdů zajímavější, provoz byl slabý. Večer jsme přespali v kempu Zlaté písky v Bratislavě. Ráno jsme bez problému přejeli maďarskou hranici a pokračovali do Budapešti, kterou jsme si trochu prohlédli. Náš kluk byl ze všech novot otroubenej a jak nevnímal cestu ale okolí, čelem narazil do sloupu až upadl. Ale dobře to dopadlo, měl jenom bouli a pokračovali jsme na hraniční přechod s Rumunskem, kde nastal první zádrhel. Celníci pouštěli auta v dávkách a snad schválně průjezd zpomalovali; spíše se bavili mezi sebou a jednotlivé doklady nosili k okénku pasové kontroly. Přitom na doklad o vstupu vozidla do země vyloženě napsali hausnumera. Před hranicí se tím tvořila kolona snad kilometry dlouhá, že při popojíždění každý raději auto ten kousek jenom tlačil, než by pořád startoval. Horší to bylo s odmocněním cestujících (na poli byly jen sem tam nějaké panáky obilí a proto bylo u nich stále živo). Než jsme dojeli k hraniční závoře, trvalo to 7 hodin. Ještě že jsme ssebou měli ovoce, pomohlo proti únavě. .

Jeli jsme na Oradeu a Kluž do Brašova. Před Brašovem jsme odpočívali v lesíku a ptali se na cestu jednoho Brašovčana, který si sem také vyjel. Byl to nějaký lékař, pozval nás domů, pohostil jahodo-vým želé a doprovodil k bytu p. inženýra, jenž nás s Rudou armádou r. 1945 osvobozoval a oženil se s Češkou. Od něho bylo to pozvání. Druhý den jsme jeli přes Bukurešť do Vadul-oil, kde nás trajler přepravil přes Dunaj a dál cestou do Constanze a kempu Mamaia-Nord přímo u pláže. Západně kempu je sladkovodní jezero Techirgiol a tehdy zde končila železnice, kterou sem jezdili i naši turisté. Stávalo se, že tu vlak připravený k odjezdu stál déle a vracející se turisté se ještě skočili vykoupat v jezeru; mnohým pak vlak ujel a museli ho dohánět až v Konstanzi. V Kempu jsem dostal vyrážku a housera; táborová lékařka mi předepsala nějaký antihistamin a Alindor.

Pláž tam byla 60-100 m široká s jemným pískem s táhlým přechodem do čistého moře, odkud se často zvedaly nádherné bijící vlny, kterými jsme proskakovali. Všechny děti si na pláži z mokrého písku stavěli hrady. O bezpečnost plavců v moři pečovali na věžích podél pláže bdělí plavčíci s připravenou loďkou. Byly tu i jídelny, zábavní podniky a stánky. Na pláži jsme bývali do 10-11 hodin, a pak až odpoledne po 15 hodině, když už tolik slunce nepálilo. Po celou dobu tam bylo nádherné počasí s mírným vánkem od moře. Jednou se nám kluk ztratil a našli jsme ho u Evapláže, kde se kšeftovalo se slunečními brýlemi, šminkami, plnicími pery, náhrdelníky, korálky, deštníky, náušnicemi, apod. Tenkrát i potištěný igelitový sáček od ponožek byl pro Rumuny cennou věcí. Líbilo se nám i v Constanzi, zvláště zdejší mořské akvárium vedle Cassina. Na pláži jsme si kupovali "Kyselé mléko" (psáno česky) a smažené pečivo zvané "gogoše". Bohužel nikde neměli náš obyčejný chléb, znali jen bílé pečivo; museli jsme kupovat v okolních vesnicích aspoň kukuřičný. Oběd jsme si vařili z konzerv a večeři měli studenou. Ani jsme nemívali hlad, zato žízeň velkou. Už tenkrát tam prodávali Coca-colu, ale drahou. Pili jsme minerálku. Měl jsem ssebou tranzistorový magnetofon Start z Tesly Liberec, připojovaný na autobaterii a často jsme i něco na památku nahrávali. Podobných přístrojů býval nedostatek, nestačili je vyrábět a také jsme měli naše tranzistorové rádio Akcent (chytali jsme Prahu).

Po dvou týdnech jsme odjeli na jih do přímořských lázní Eforia-Sud, kde pacienti chodili namazaní černým bahnem. Po pár dnech jsme odtud odjeli do bulharské Dobrudži. Prohlédli jsme si mys Kaliakra, kde podle pověsti se dívky se svázanými copy raději společně utopily, než by padly do osmanského otroctví. Odtud jsme v moři pozorovali hejno skotačících delfínů a opodál si prohlédli pohádkovou zahradu s letohrádkem a minaretem královny Anny v Balčiku. Jižně Balčiku byla tehdy při moři rajská příroda (přímořské středisko Albena bylo teprve ve výstavbě) a tak jsme přespali v kempu Obzor; tam byl jen hrubý červený písek a prudký spád do moře. Odtud jsme ještě nocovali na kraji lesa před Varnou a pak se ubytovali až na planině nad Nesebarem, kde měl vzniknout kemp. Tam jsme potkávali i muslimy s fezy na hlavě. Polostrov Nesebar byl zajímavý historickými stavbami, kláštery a úzkými uličkami. Měli tam výborné sušené rybičky (v Praze jim říkali grundle). Břeh a cestu na pevninu lemovaly rybářské bárky. .

Severně Nesebaru jsme si prohlédli letovisko Slunečné pobřeží s pěknou pláží a chatkami, ukrytými ve stínu stromů na stráni. Denně jsme podnikali výlety po okolí a koupání v moři. Protože se dovolená krátila, museli jsme se vrátit domů, téměř stejnou cestou, ale zastavili jsme se v Transylvánských Alpách. Bylo tam kouzelně, strmé hory byly protkány průrvami, snadno by se tam člověk ztratil. Také jsme navštívili dvě památky u Brašova - hrad Bran a zámek Peleš. Plni dojmů, opáleni, s nasbíranými mušličkami, živou želvičkou a s lahvinkami koňaku Pliska jsme tentokrát plynule projeli hraničními kontrolami a v pořádku dojeli až domů. Část kempingového vybavení jsme darovali známým v Brašově. Když jsem spočítal vydání, utratili jsme za ten měsíc včetně benzínu a vyměněných peněz necelých 1.600 Kčs. V září syn začal chodit do školy a nastal nám obohacený všední život. Pěkné vzpomínky a obrázky z dovolené nás inspirovaly podobnou cestu si napřesrok opět naplánovat, tentokrát podél Baltu v Polsku.
J. Knížek

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Zajímavosti - Dovolená u Baltu

Příspěvekod J. Knížek » čtv 1 dub, 2010 21:34

Nejvíc se po loňských zkušenostech u Černého moře těšil na Baltské moře náš syn. Po zkušenos-tech od Černého moře jsme se na cestu lépe připavili. Na auto jsme upevnili zahrádku s vakem, kde jsme si vezli tábornické potřeby - kbelík, umývadlo, kanystr s vodou, trojnožku s kotlíkem k vaření nad ohýnkem, sekyrku, polní lopatku a také pruh plátna s kolíky na ohražení vyhloubeného ležení proti vanoucímu písku. Protože v Baltu bývá kamenité dno, vzali jsme i vhodné střevíce do koupání. Pročetli jsme řadu příruček, popisů cestování a táboření s odlišnostmi a zvyky našich severních sousedů. Pro chladnější klima jsme si pořídili také odpovídající oblečení a sestavili itinerář cesty s variantami – delší/ kratší. Opět jsme si opatřili víza a ověřili úplnost dokladů, údajů a vybavení včetně vozidla. Já nějak nemohl sehnat krátké kalhoty, tak jsem si v Bílé labuti na doporučení šaramantní prodavačky koupil pumpky a ona mi je po naměření sama na šicím stroji upravila a ještě vyžehlila. Takové služby byly tehdy skoro v každé konfekci běžné, prodavačky každého přesvědčily, aby si ještě něco dalšího přikoupil a na kvalitu se každý mohl spolehnout; obchod si netroufnul někoho šidit. Naše garáž stála u pole, po kterém jezdil housenkový traktor se širokými rameny agregátu a postranním kolem ji zachytil a posunul i s autem. Poškozenou kapotu a garáž jsem nechal na účet státního statku opravit. Přikoupil jsem ještě spec. pumpičku. Na řemenici dynama se připevnil kotouč s výstředným čepem a k hlavě motoru rameno s pevným čepem. Na oba čepy se podle potřeby nasadila pumpička s 5 m dlouhou hadicí (k huštění kol a matrací - za volnoběhu sebou pumpička kývala). Všecko se do odjezdu stihlo.

Začátkem srpna 1966 jsme ráno vyjeli směr Mělník, Turnov, Harrachov (přechod do Polska bez problémů) a dále Jelenia Gora, Zielona Gora a stále dál k Baltu. Vzpomínám, jak jsme jeli dlouhý úsek – snad 30 km po přímé cestě lesem, kde byla jen levá půlka silnice dlážděná a pravá prašná. Kdesi v městečku na náměstí byl právě trh a zastavili jsme se. Divili jsme se, jaké zbytečnosti tu vesničané nabízeli ještě k prodeji, třeba 10 párů téměř rozpadlých bačkor různých velikostí, kromě vajec, zeleniny a domácích zvířat spíše samé nepotřebné špurky. Oblečení těch vesničanů bylo až příliš ošumělé, zaostalejší než předtím v pohraničí Rumunska a stejně vyhlížející i domy. Museli tam mít hluboko do kapsy. Na cestách téměř žádná auta, nejvýš koňské povozy; teprve blíže k moři bylo kulturněji a častěji se objevila osobní auta, ale spíše starších typů, která nedosahovala ani 80 km/h rychlosti, kdežto nám auto šlapalo místy až 120 – záleželo na povrchu cest. Jeli jsme do Šwinoujščie, před nímž jsme museli překonat štětínský kanál na ručním prámu z kulatiny. Na prám se vešlo až 15 aut a stále se kýval, neměl žádné zábradlí. Musel jsem zůstat za volantem a „třímat“, abych nesjel do vody. Od kanálu se do moře táhla taková dlouhá dlážděná kosa, u níž právě kotvil ohromný zámořský parník a kolem plno přihlížejících. To prý každý parník je takto vyprovázen na dalekou plavbu. Než pro nás prám připlul, čekali jsme přes hodinu a bylo kolem 16 hodiny, takže jsme si parník mohli dobře prohlédnout. Na konci té kosy byl ještě zděný maják. Po převozu jsme se dostali do hezkého městečka – letoviska s plážemi a kempem, kde jsme rozbalili stan. Syn, vida moře, radostí skákal a tancoval. Užili jsme si moře i pláže několik dní. Pak jsme zamířili na východ, stále po přibaltské silnici. Cestou jsme se spřátelili s bodrým polským policistou, který s rodinou cestoval na velkém motocyklu s postranní lodičkou a na hlavě nosil německou přílbu. Přidal se k nám i jeden Čech z Kralovic se starším udržovaným Spartakem, který sem jezdíval častěji a seznámil nás s místními zvláštnostmi. Jeli jsme spolu přes Kolobrzeg a Koszalin až do Ustky, nacházející se asi uprostřed polského pobřeží Baltu.

V Ustce jsme se utábořili v kempu mezi lesem porostlými písečnými dunami, takže tam nefoukalo od moře. Paní policistová nám dala ochutnat jejich sladkou jahodovou polévku a my jim na oplátku sladké kynuté ovocné knedlíky. Pro nás i pro ně to byla neznámá jídla. Mouku jsme vezli v plátěném pytlíku a vařili v kotlíku nad ohýnkem. Pláž u moře byla roztomilá, byly tam různě postavené nájemné pletené koše - sedátka se stříškou a uzamykatelným prostorem, které chránily proti vanoucímu písku; my jsme si jako většina jen vyhloubili v písku ležení a ohradili plátěným plůtkem s kolíky, takže na nás štiplavý písek nevál a mohli jsme se slunit. Kvůli větru se nedalo běžně procházet ani hrát třeba badminton aj., ale ve vodě to nevadilo. Každých asi 30 m byly kolmo na břeh v moři zaraženy řady dřevěných sloupků – pilotů, které měly zabraňovat častému bočnímu vlnobití. Podél pobřeží hlídkovaly rychlé čluny. Mnozí si dělali ležení na kraji lesa v pískových dunách; chodil tudy s brašnou prodavač, nabízející „lody – lody – komu lody?“ mražené ovocné špalky na špejli. Odtud jsme se podívali do městečka a navštívili „Dom morjaka“, kde si námořníci kupovali zásoby pro plavbu na moři. Po několika dnech jsme odejeli dál až do kempu Jastrzebia Gora, kde byla řada podnikových „ošrodků“ (t.č. zavřených středisek). Majitelka kempovací louky – číšnice místní restaurace, nás tam nechala za pouhou tabulkovou čokoládu postavit stan. Odtud přes městečko Wladyslawowo jsme se projeli po kose Hell až do letoviska Jastarnia – dál to nešlo, tam byla základna mořské stráže. Hrozně tam vál a štípal písek. Ta kosa uzavírala Zátoku Puckou, na jejíž břeh jsme se potom přemístili a utábořili u vesničky Rewa. Tam v moři sice bylo plno průhledných medůz překážejících v plavání, ale na kraji moře v písku se hojně nacházely různé úlomky zlatavého jantaru, kterého jsme si také sáček domů nasbírali (jantar je zkamenělá průhledná pryskyřice). Mnohde v okolí se z jantaru vyráběly všelijaké ozdoby; cenné byly výbrusy, v nichž kdysi uvízl nějaký tvor a broušením vynikl. Tehdy nad námi létal strážní vrtulník a dokonce u nás po zamávání přistál; když ale zjistil že nic nepotřebujeme, zase odletěl. Přišel se za námi podívat také starosta Rewy; byl čistě oblečen, ale divili jsme se jeho zcela opotřebenému límečku košile. .

Z Rewy nás zavedla přímá cesta do města Gdaňsk, kam jsme si zajeli. Zde již bylo město na evropské úrovni včetně pěkných domů, obchodů a parků. To už nám pomalu dovolená končila, tak jsme se zajeli podívat do hrázděného zámku (v německém stylu) Malbork; líbil se nám. Ubytovali jsme se v kempu, kde po předložení průkazu člena Svazarmu nám kirownik (vedoucí) udělal velkou slevu. Líbilo se mi od domorodců opakované oslovování „proše pana“ i několikrát ve větě. Jinak tam byly předměty denní potřeby, jako třeba mýdlo, psací či toaletní papír, osobní svršky aj. nedostatkovým a drahým artiklem; jak jste si něco odložili stranou z dohledu, věc se ztratila. Hodilo se mi tam i zdravotní vybavení od posádkového lékaře; poskytnul jsem jednomu mladému cizinci lék proti alergii. Kupodivu, nikdo z nás po dobu dovolené léky nepotřeboval. Z rádia jsme se dověděli, že začínají Liberecké výstavní trhy (LVT) a že se budou hodnotit návštěvníci přijíždějící z největší dálky. Proto jsme vypustili návštěvu oblasti Mazurských jezer a z recese odejeli směrem na Tanvald. Po krátkém odpočinku při jezírku u státní hranice jsme pokračovali dál na LVT, ale nic jsme ani z té dálky nevyhráli. Lidí se tam sešlo moc, ani nebylo možné si klidně výstaviště prohlédnout. Poprvé jsme tu viděli automatické pračky naší výroby. Po prohlídce LVT jsme si prošli město, zavzpomínali na dobu, kdy jsme tu bydleli a zajeli se občerstvit na Ještěd. Odtud jsme plni dojmů z dovolené pokračovali rovnou domů. Jak se říká, všude dobře, doma nejlépe. Bylo také na čase připravit syna do dalšího ročníku školy. On si pak s tím jantarem hrál, až přišel na to, jak jeho pomocí „vyrábět“ ohlušující výbuchy (možná mu to někdo zkušenější poradil). Radost mi tím neudělal. Prohlásil, že už do Polska nepojede a ani jsme se tomu nedivili.
J. Knížek

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Zajímavosti - Vesničtí řemeslnící před válkou - Švec a kovář

Příspěvekod J. Knížek » čtv 1 dub, 2010 22:15

Před válkou jsem chodíval k ševci p. Jonášovi v naší ulici. Měli dva kluky, ten mladší - Vláďa - si šídlem vypíchnul oko. Pan Jonáš nosil režnou zástěru s laclem a sedal na trojnohé sedačce z modřínového dřeva - verpánku. Spravovanou botu si přidržoval na kolenou koženým potěhem, napínaným nohou. Tehdy se zásadně nosily pevné boty s koženou podrážkou, která nepropouštěla zimu, ale póry v kůži "dýchala", takže se v nich nohy nezapařily. Bylo zajímavé vidět připevňování podrážek. Na podrážky se vybírala tuhá kůže (useň) - silná i přes 5 mm a švec ji musel nejdřív v lavóru nechat zvláčnět, pak na velikost boty knejpem (nožem) vykroužit a posléze ji k botě přiflokovat (floky byly asi 1 cm dlouhé čtyřhranné dřevěné kolíčky, na jednom konci zašpičatělé). To byl celý proces. Do boty nejprve vložil velikostí odpovídající dřevěné kopyto. Po vykrojení nejprve podrážku na kovové podložce (botě) vyklepal kladívkem, aby všude přilehla k botě, pak ji dvěma hřebíky prozatímně přichytil k podešvi a začal flokovat. Vzal půrek (v držadle vsazené tuhé krátké špičaté šídlo), nasadil jej špicí asi 5-8 mm od okraje a kladívkem ho do kůže plně zarazil. Třením oběma dlaněmi jej z díry vytočil, do díry nasadil flok a kladívkem ho zarazil. Tak přiflokoval podrážku dvěma řadami así 5-7 mm od sebe vzdálených floků. Potom okraje podrážky s floky pěkně opiloval hrubším plochým pilníkem, okraj podrážky knejpem zarovnal s okrajem podešve a fidlovačkou vyhladil. Pak ještě na okolek podrážky nanesl ohřátým želízkem krycí vosk. Podobně opravoval kožené podpatky. Někdy se na přání podpatky opatřují podkůvkami a do podrážek se zatloukají cvočky, aby déle vydržely. Pokud se měl někde sešít kožený svršek, použil k tomu dratev (nasmolená ševcovská vícepramenná nit, do jejíhož konce se zastrčí prasečí štětina). K šití použil vždy dvou dratví. Šídlem udělal dírku a z každé strany jí prostrčil pomocí štětiny jednu dratev a šev utáhl. Bylo potřeba ještě začistit dovnitř prolezlé floky zahnutou rašplí, vylepit popem (ševcovské lepidlo) branzol a stélku. Pak byly nohy jako v peřince. Boty vydržely i několik let, jen se dávaly podrazit novou podrážkou a navrch leštily voskovým krémem. K takovým pevným podrážkám si děti v zimě připevňovaly kličkou takové zahnuté brusle, říkali jsme jim šlajfky. Aby si boty ušetřily, mnohé děti je nosily v létě jen do školy a do kostela, ale jinak chodily bosí. Každý švec dbal na spokojenost zákazníků; jinak by zbankrotoval (to platilo u každého řemesla). Když pan Jonáš po nemoci zemřel, živnosti se ujala jeho manželka, která mu jíž předtím pomáhala. Koupila starší dům po zemřelé rodině Stárkových a děti při živnosti řádně vychovala.

Ze všech řemeslníků jsem měl nejraději kováře. Protože před válkou se nejvíce používala tažná zvířata (na vojně spíš jízdní), byli kováři téměř v každé vsi. Někde ke kování užívali vodní pohon kladiva (hamr) a ty už vidíme jen jako historické památky. Kovář býval zároveň podkovářem. V kovárně byla někde u stěny s průduchem komína výheň, v níž býval rozžhavený koks, ve kterém se ohřívaly budoucí výkovky. Aby se docílilo většího žáru, musel se do výhně vhánět vzduch - většinou pomocí měchu u stropu, kterým se dmýchalo za visící provaz či táhlo. Později, když zavedli elektřinu, místo měchu vháněli vzduch elektrickým větrákem. U stěny s výhní bylo několik řad všelijakých kleští a dalších kovářských nástrojů a uprostřed kovárny na velkém špalku byla mohutná kovadlina. Ta měla jednu stranu zaoblenou do špičky a druhou hranatou; v kovadlině byl čtvercový otvor pro vložení různých pomocných trnů. Kovář míval několik kladiv, např. těžká kladiva s dlouhou násadou pro kování obouruč ve dvou, pak větší jednoruční kladivo zvané perlík a několik menších kladiv různého provedení pro kování menších tvarů. Při kování obouruč museli kovat dva kováři vstoje proti sobě a třetí jim v kleštích držel a obracel rozpálený kovaný předmět, nebo přikládal tvarový přípravek s násadou, do něhož se mělo uhodit; prostě kování řídil. Když koval perlíkem kovář sám, musel všechny operace také sám dělat a to byl koncert. Chvíli tahal měchy a ve výhni v kleštích obracel a posouval budoucí výkovek, aby se na příslušných místech ke kování prohřál. Potom výkovek položil na kovadlinu a přesně do odhadnutého místa musel s určitou mírou síly kout kladivem, dokud byl kov žhavý - studený kov se nemůže kováním spojit. Kovář musí znát vlastnosti kovů; ocel a železo - to není totéž, ale často je musí k sobě skovat - např. u sekery je ocelový břit, ale zbytek je z měkčího železa. Dále musí umět ocel zakalit nebo zase popustit aby se nelámala. Musí správně odhadnout teplotu, kdy kovat ještě lze a kdy ne, musí stihnout ukovat správný tvar třeba při jediném ohřátí, atp. Záleží i na uspořádání místa kolem výhně a kovadliny, na dosahu potřebných kovacích přípravků, zejména však na správném odhadu, fortelu a grifu kováře. Musel mít sílu v pažích, neboť kovaný předmět něco váží a v kleštích jej musel celou dobu kování udržet.

Já chodíval k mistru kováři Václavkovi do obecní kovárny v našem městečku. Byla to velká klenutá místnost, od ohně úplně začouzená, ale byl tam pořádek; každá věc měla své místo. Měl tam také soustruh a automatizované kladivo se setrvačníkem (s nožním ovládáním). Před kovárnou měl přístřešek s acetylenovým svářecím přístrojem, kruhovým článkovým strojem k vycentrování dřevěných kol k povozům (k vůli novým obručím) a opodál stál trámkový podkovářský stojan na kování koní. Když tatínek na začátku války pracoval v lese na odstraňování polomu, poslal mne do kovárny se sekyrou, aby mu ji kovář "vytáhnul", že je moc krátká a tlustá. Pan Václavek vyjmul topůrko, sekyru vložil do výhně, pak určitým grifem kladiva oddělil ocelovou část, takže zůstal rozšklebený díl prázdný. Kovář ocelový díl rozpálil ve výhni a perlíkem jej skoval do tenka až ho pro-dloužil. Pak rozpálil oba díly, kleštěmi si je upravil ke skování do potřebné polohy a pak do budoucí sekery bušil perlíkem a kleštěmi si ji na kovadlině různě obracel, až díly pevně k sobě skoval a dosáhl požadovaný tvar; chvíli počkal a pak provedl kalení namáčením do nádoby s vodou a opětným vyjímáním až posléze ji nechal zcela ve vodě vychladnout. Pak už jenom narazil topůrko a nabrousil břit. Platil jsem mu za to 6,50 Kčs. Viděl jsem tam také kovat koně. Bylo to takhle: Kůň byl uvázán ve stojanu s nohou ohnutou v koleni, aby bylo kopyto přístupné. Nejprve vytáhnul staré hřeby a sejmul opotřebenou podkovu. Odměřil velikost a vykoval si nové 4 podkovy (nebo si vybral jejich předvýkovky ze zásobníku). Každé kopyto speciálním přípravkem okrájel do potřebného tvaru (udělal jakousi manikúru); novou podkovu ve výhni ohřál, přiložil na kopyto a nechal kopyto opálit (hodně to čoudilo a smrdělo) až podkova celou plochou přilehla. Potom ji speciálními hřeby (podkováky) přitloukl ke kopytu. Musel stejně jako lékař dbát, aby hřeby nepronikly ven nebo do nohy, aby se koni dobře chodilo. Stejně připevnil i ostatní podkovy. Na zimu se do podkov vešroubovaly ještě špičaté hranolky proti smyku po ledu. Také koval nové povozy a vyráběl či opravoval hospodářské a polní stroje. Se vším si uměl poradit a byl daleko široko pro svou kvalitní práci ctěn.
J. Knížek
Naposledy upravil(a) J. Knížek dne sob 8 kvě, 2010 22:05, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Duke
Správce fora
Správce fora
Příspěvky: 2788
Registrován: čtv 20 črc, 2006 20:43
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Duke » čtv 1 dub, 2010 23:02

Col. Kadlik píše:K dnešnímu aprílovému vzoru Peacka se radši vyjadřovat nebudu :lol:


Moc cute co? :lol:

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Vesničtí řemeslníci před válkou - Klempíř a zámečník

Příspěvekod J. Knížek » čtv 1 dub, 2010 23:17

Když jsem se za války učil klavírníkem, používali jsme při sesazování pianové mechaniky kostní klih a aby zůstal teplý, měli jsme každý svůj měděný kotlíček s lampičkou, kterou se pod klihem ohřívala voda a tím se udržovala teplota klihu. Já chtěl mít doma taky takový kotlík, jenže se nikde nedal sehnat. V našem městečku přímo proti radnici, měli chalupu Kropáčkovi a jejich dcera se vdala za pana Čecha, který si u nich ve dvoře zřídil klempířskou dílnu a otevřel si živnost. Co dělají klempíři? Přece okapy, konve, vany, škopíky, střešní vikýře, plechy na pečení a spoustu dalších druhů výrobků z plechu, třeba i pilinová kamna. Maminka mne k němu kdysi poslala, aby jí vyrobil dva plechy na pečení v troubě a on je měl druhý den hotové. Rád jsem k němu chodíval a díval se, jak pracuje. Měl tam ohýbačku na roury a okapy, vrtačku, takovou velkou kráječku na plech a spoustu všelijakého materiálu a nářadí. Zrovna vyráběl nějaké zahradní konve a vzduchové vedení pro výčep hospody. Mne fascinovalo, že mu stačilo jen naznačit, jak to má sloužit a on už si to sám domyslel a vyrobil. Zašel jsem tedy za ním, zda by mi ten kotlík mohl udělat. Slovo dalo slovo, stručně jsem mu vysvětlil, jak by kotlík měl vypadat a fungovat a prý si mám přijít za týden. Když jsem přišel, už byl kotlík hotový a měl i ohřívací lampičku; ale jak byl čistě provedený, opravdu jako na výstavu. Řekl si za to jenom 15 korun, tak jsem mu dal rovnou 20 K.

Protože u nás v městečku bylo na 70 živnostníků a já byl hrozně zvídavý jak se co dělá, pořád jsem měl ke komu chodit. Tak třeba Růžičkovi. Otec se synem měli strojní a stavební zámečnictví dole v zámku, dílnu měli v oblouku kamenného zámeckého mostu. Kromě toho měli venku ještě dva přístřešky - na materiál a na montážní práce. Za války ještě nebyli na venkově potřeba automechanici - vždyť skoro žádná auta kolem nebyla, materiály vozily povozy, řezníci mívali vozík tažený psy. Pokud vím, tak osobní auto měl pan doktor Šnajdr, pan ředitel školy, evangelický pan farář a pan Studený, který příležitostně taxikařil a měl koncesovanou autobusovou dopravu - vozil lidi k nádraží a zpět. Malé nákladní auto měl zahradník pan Lalák a řezník pan Zálabský, nákladním autodopravcem byl pan Kalabis - vozil hlavně uhlí. Takže na případnou údržbu aut stačilo Růžičkovo strojní zámečnictví. Opravovali tam hospodářské stroje a petrolejové pohonné motory, ale troufli si přestavět osobní auto na dodávkové, nebo na výrobu nové karoserie k těm starým hranatým autům. Běžně instalovali kovové pumpy, různá potrubí a nádrže statkářům i chalupníkům. Vyráběli kovové ploty, vrata a prováděli všechny stavebně-montážní práce, včetně kování oken, dveří, apod. Uměli opravit třeba i kinematograf k promítání filmů, nebo psací stroj. Častým zákazníkem u nich byl traktorista z panského dvora s traktorem Mc Cormick. U vjezdu k tomu zámečnictví byl malininký rybníček a on tam jednou ten traktor vjel moc prudce a převrátil se do něj. Traktoristu se podařilo včas vytáhnout. Díval jsem se tam na kování několikakřídlových dřevěných oken. Zajímavé bylo dlabání ploché díry pro okenní pant zvláštním plochým želízkem s třemi špičatými břity - šlo jim to velmi rychle. Zajímavé také bylo řezání závitů do trubek masivní hlavicí s dlouhými vratidly. Po válce si u nich můj otec upravoval motorku ČZ 175 na invalidní vozítko s volantem (obnovil se mu úraz z doby výstavby národní banky u Prašné brány). Na dopravním inspektorátu mu jej otypovali a dlouho s ním jezdil. Před válkou si u nich vyrobil pan Lalák štípačku dříví podle vlastního nápadu (poháněnou petrolejovým motorem) a jezdil s ní po majetných zákaznících v širokém okolí. Kdo chtěl, všude kolem sebe se mohl něčemu přiučit.
J. Knížek

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Vesničtí řemeslnící - Stavba cihelny

Příspěvekod J. Knížek » pát 2 dub, 2010 0:18

Nějaký podnikatel z Mladé Vožice koupil u nás v městečku začátkem války dlouho nepoužívanou cihelnu od p. Kafky. Měla úplně nový, dosud nepoužitý komín; snad po jeho postavení už Kafkovi neměli peníze na provoz. Nový majitel začal tedy stavět novou cihelnu a při stavbě zaměstnal asi dvacet různých místních stavebních řemeslníků.

Slýchal jsem od starých dělníků, jak se staví cihelna. To se prý nejdřív ručně nadělají nepálené cihly a z nich se postaví tzv. hicovka - kobka s komínem a uvnitř se rozdělá oheň; žárem se cihly s komínem vypalují a pak se tam vypalují cihly k postavení nové cihelny o více komorách. V našem případě však byly ke stavbě použity běžné cihly z nedaleké cihelny. V každé vypalovací komoře musí být podzemní přívodní a výstupní kanály, které se podle potřeby uzavřou či otevřou, aby se uvnitř vložená dávka cihel vypálila. Tak se postupně cihlami zavážejí a zase vyvážejí komory v kruhu, v řadě za sebou. Proto se takové cihelně říká kruhovka i když vlastně o kruh nejde. Ty komory mají velmi silné stěny, které dlouho drží teplo, takže od vypálení musí uplynout delší doba, aby se dovnitř mohlo vstoupit a vypálené cihly vyvézt ven. Ale berme, že se teprve cihelna staví.

Stavba se musí nakonec zastřešit a vybavit technikou. Musí tedy tesaři zbudovat konstrukci stře-chy, což jsou zejména nosné dřevěné krovy. Nastupují tedy tesaři se svými širočinami (těžké obou-ruční sekery), aby nejprve dovezené kulaté klády otesali. Jak se to dělá? To se kulatá kláda kramlemi (oboustrannými skobami) upevní asi 60 cm nad zemí k jakýmsi podstavcům - kozám a pak ji tesař stojící po jejím boku svisle ostrou širočinou z té své strany otesá, tedy spíše okrájí její bok. Podle toho, zda je tesař levák či pravák, má i vykloněný topor (násadu) u své širočiny. Břit bývá se-šikmený ze strany tesaře, kdežto na straně klády je plochý. Celou plochu tesá od oka do svislé roviny. Potom kládu otočí otesanou plochou nahoru a pomocí napnutého provázku namočeného v petroleji s rozpuštěnými sazemi vyznačí na ploše čáry k otesání boků klády. Boky podle čáry otesá a stejně i poslední stranu. Vzniklé trámy se použijí k sestavení krovů tvaru A, nejčastěji ze šikmých krokví se začepovanými vaznicemi, vzpěrami a různými výztuhami. Krovy se pak připevní k pozednici (trám zakončující okolní zdi) a vzájemně spojí latěmi k pokrytí taškami (to dělá pokrývač), čím vznikne střecha. Hrany střechy pokrývač zakončí hřebenovými díly - pálenými hřebenáči, čím je střecha dokončena. Pak ještě klempíři opatří střechu okapy a podle požadavku také plechovými vikýři, apod. Krátkou dobu na stavbě cihelny pracoval se zedníky i můj tatínek a s tesaři zase náš soused pan Kafka, který jinak dělal sladovního ve sladovně; jako vyučený truhlář čepoval krovy. Po válce cihelna připadla radnici, která ji na několik let zprovoznila.

Dnes se většinou trámy na krovy vyrábějí katrem na pile a cihly nebo pálená střešní krytina se lisují tvářecími automatizovanými stroji. Vypalování někde probíhá po dobu průjezdu zvláštních vozíků tunelovou pecí, opět automaticky (tunelové pece se ale spíše užívají v keramických provozech).
J. Knížek

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Dětské kutilství

Příspěvekod J. Knížek » pát 2 dub, 2010 0:41

Jako školák jsem se bavil také vyřezáváním. Strýček z Velkých Jiren byl truhlářem a při jedné ná-vštěvě mi věnoval několik malých desek překližky. Ve škole nám pan učitel Roll, který měl na starosti kabinet školních sbírek, ukázal několik drobných pomůcek, například krokvici upravenou k měření a nastavení vodorovné linie (náhrada vodováhy), dále vlastnoručně vyrobené stojánky k pokusům a také vlasový vlhkoměr. Ten se mi tak zalíbil, že jsem se rozhodl si podobný vyrobit. K tomu jsem si musel vyrobit domeček s panenkou a panáčkem - panenka musela mít deštník a oba byli na otočné plošince. Dále jsem musel vyrobit základní desku s osičkou na které se otáčela malá cívka s ručičkou. Pak už stačilo si opatři delší vlas (od maminky - měla vlasy až po kolena a nosila drdol) a všechno zkompletovat.

Opatřl jsem si lupenkovou pilku s větším rámem se svazkem tenoučkých pilek (skoro jako drát) a prkénko s výřezem, které jsem pomocí šroubovací úchytky připevňoval k hraně stolu. Pak už stačilo na překližku naznačit obrys a začít vyřezávat. Abych nezapomněl, ještě jsem si pořídil svidříkový vrtáček na dírky k provléknutí listu pilky, pokud se měl vyřííznout v překližce otvor. Nevíte co je svidřík? to je taková plochá tyčka stejnoměrně zkroucená a na ní je nasazen dřevěný oříšek ukončený plíškem s obdélníkovou dírkou. Na spodním konci je upínač pro vrtáček a horní konec je zakončen držadlem s otočným uložením tyčky (tak aby se tyčka mohla v držadle otáčet). Takže stačilo jezdit oříškem po tyčce nahoru a dolů a ta se tím točila na jednu i druhou stranu, takže vrtáček tvaru zploštělého hřebíčku vrtal dírku do překližky. Po vyříznutí všech dílů jsem je musel lepením zkompletovat a pak správně uložit ten vlas a na jeho konec přivázat drobné závažíčko. Pak už stačilo si vyznačit polohy - sucho - proměnlivo - vlhko a zajistit otáčení cívky s ručkou a panenky s panáčkem tím vlasem. Opravdu se mi ten vlhkoměr povedl a fungoval, což ve mě mohutně zvýšilo sebevědomí. Rodičům se také líbil - já ho tedy ještě zkrášlil vodovkami.

Potom jsem si namaloval na překližku několik postav plochých loutek, vyřezal je a upevnil na dráty z jízdního kola. Pak následovaly kulisy a další díly loutkového divadélka včetně opony a dvojítého dna, kam se díly ukládaly. Opravdu mne to bavilo a naučil jsem se trpělivosti, nic se nedá odbýt, ono by to nefungovalo. Také jsem si vyrobil krabici na školní kreslicí potřeby, které jsme museli nosit na hodinu kreslení. Použil jsem dřevěný obal od olomouckých tvarůžků a jako panty a uzávěr jsem použil kousky koženého pásku. V pouzdře musela být souprava s kružítkem a rýsovadlem, skleničky s barevnými tušemi, vodovky, misky, štětce, tužky, uhel na kreslení a špejle k přenášení poměrné délky viditelných vzdálených předmětů do skicáku při kreslení v perspektivě. Kromě toho jsme museli nosit také kreslicí prkno v deskách, příložník a další rýsovací pomůcky, včetně nožíku a skelného papíru na zabroušení špičky tužky.

Měli jsme na kreslení samotného pana ředitele a ten opravdu každého naučil spoustě různých technik, včetně linorytu. Běžně jsmě museli umět vykresit a přesně vybarvit vodovkami třeba uschlý jasanový list podle vedle nalepené předlohy (originálu listu), všechny odstíny i žilky musely odpovídat skutečnosti. Tatínkovi k 42. narozeninám (narodil se r.1900) jsem vlastnoručně z překližky vyrobil kazetu na holicí soupravu (holil se zásadně břitvou) včetně sklopného zrcátka a nakresleného věnování; sloužila mu až do smrti r. 1982.

Domnívám se, že každý by se měl pokusit cokoli sám vyrobit. Stoupne tím jeho sebevědomí a nepochybně v budoucnu tahle tvořivost dá vzniknout vynalézavosti. Tou byli odjakživa Češi ve světě známí. Nic pokrokového nemůže vzniknout bez lidské práce. Jenže už dnes se nám
mnohých profesí nedostává a měli bychom být připraveni si mnohé práce udělat sami již od útlého mládí. Každá zkušenost se hodí, nevíme co nás kdy může potkat.
J. Knížek

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Rukodělná dřevovýroba

Příspěvekod J. Knížek » pát 2 dub, 2010 0:58

Dřevo slouží lidem od pradávna. I v nejstarších vykopávkách nalézáme dávné příklady - stavení, nádoby, lodě, vozy, žlaby, truhlice, nábytek i ozdobné předměty, dokonce i hudební nástroje. K opracování dřeva si člověk vytvářel také nástroje - kamenné, později s využitím kovů. Byly to zprvu jen nože a z těch se vyvinuly sekery, pily i vrtací a dlabací nástroje, krájecí a hladicí nástroje a také spojovací prvky. Dnes místo ručních nástrojů se k obrábění dřeva užívá hlavně strojů, které ale patří k nejnebezpečnějším zařízením. Původně se dřevo vybíralo podle účelu, např. různě zakřivené, nebo zcela rovné a spolu lícující a spojovalo se čepy, kolíky a klíny. Později se napařené dřevo ohýbalo (viz různé židle, i saně) a loupalo na tenoučké pláty - dýhy, sloužící hlavně k výrobě překližek nebo k dýhování povrchu nábytku a vykládání.

Tak podle účelů vznikla celá řada dřevařských řemesel - tesař, pumpař, pilař, stavitel lodí, sekerek (v mlýně), truhlář (stolař), podlahář, bednář, kolář, dřevosoustružník, překližkář, houslař, hudební nástrojař, varhanář, klavírník, řezbář, dřevomodelář, intarzista, rámař, aj. Má-li být určitá rozměrnější deska lehká a pevná, zpravidla se vytváří několika operacemi - např. tzv. laťovka: nejprve se sklíží úzké laťky měkkého dřeva (smrk), protáhnou se oboustranně tzv. hoblovací protahovačkou, pak se kolmo oboustranně obklíží cca 3mm silnou měkkou dýhou, povrch se srovná a zdrsní zubatým hoblíkem a navrch se naklíží již slícovaná dýha z několika dílů (slepená lepicí páskou), vytvářející požadovanou zrcadlově uspořádanou figuru fládru. Po dokončení hran a obroušení do jemna se plochy vyleští speciální politurou. U nábytku se užívá polotovarových počítačem vybraných přířezů překližky. U každého typu výrobku musí být dodrženy odpovídající materiály a předepsané postupy výroby.

Zajímavé jsou historické rukodělné nástroje třeba hoblíky. Jsou z tvrdého dřeva (habr) a mají ocelový břit s klopnou. Záleží na ostrosti břitu, nastavení klopny a výšce břitu nad plazem hoblíku (síle snímané hobliny). Hoblíků je opět celá řada - uběrák, k hrubému odhoblování dřeva, hladík k zarovnání dřeva a čistič ke konečnému vyhlazení plochy, nebo člunkař k úpravě výkruží. Na velké plochy se užíval tzv. macek, dlouhý a širší hoblík. Na falce se používal úzký římsovník s různým tvarem plazu, na drážky (nuty) obdobný římsovník s úzkým břitem. Na rybinovitou drážku pro příčný výztužný svlak se užíval hoblík zvaný kocour (tvaru brýlí), který vyhluboval předtím šikmo vyříznutou drážku pilkou-ocaskou. Také se užíval krátký kovový hoblík s bočními držadly zvaný vlaštovka, např. na vnitřní úpravu oblých otvorů. Existovaly i další druhy. Dalšími často užívanými ručními nástroji byla dláta s různou šířkou břitu zasazená v držadle, na které se klepalo dřevěnou paličkou. Sloužily k vydlabání otvorů pro čepy. Často užívaným nástrojem byl ruční kolovrátek s upínadlem pro různě široké vrtáky do dřeva.

Dalšími z řady nejčastěji užívaných nástrojů byly rašple a pilníky, kterými se opracovávaly např. čepy tak, aby správně zapadly do dlabu. Pokud jde o řezací nástroje, byla to hlavně ruční rámová pila s výměnnými listy - husté zuby pro tvrdé a řídké zuby pro měkké dřevo, úzký list pro řez výkruží. Dále pilky ocasky např. pro drážky svlaků a delší se šikmým listem pro řez v ploše, kde nešlo užít rámové pily. Pak ještě se užívají pilky lupenkové na drobnou řezbu. K práci se dřevem byla potřebná masivní hoblice (ponk) se dvěma šroubovými stahováky a železy k upínání opracovávaných dílů. Dříve se hodně užívalo např. u zásuvek rohové vazby pomocí cinků. Byly to rybinovité čepy, které do úhlu přesně lícovaly. Mohly být jako polocinky (z jedné strany viditelné), anebo skryté cinky - u nich nebylo spojení vůbec vidět. Dnes se ruční nástroje užívají např. při restaurování historického nábytku uměleckými truhláři.

Velmi ceněné byly práce intarzistů. Ti svá díla tvořili z různých barevných dýh po malých kouscích k sobě přiléhajících a přiklížených. Můžeme je spatřit na výstavách a v památkových objektech jako velké i miniaturní dřevěné obrazy, vykládaný nábytek, kazety, šachovnice, stropy či podlahy a také na hudebních nástrojích, kde se místy užívalo kombinace dřeva a kovu. Velmi cenné jsou řezbářské výtvory, třeba i různě proplétané díly nejen s různými ornamenty, ale i dřevěné sochy. Viděl jsem nádherně vyřezávaný krb s několika dřevěnými sochami, nebo třeba vyřezávané zábradlí schodiště v Jihomoravské Lednici. Přiznám se, že kromě lodí a loupání dýh jsem všechny naznačené i další činnosti prakticky dělal. Proto doporučuji mládeži, sledujte jak se co dělá, všechno se Vám v životě může hodit a ne vždy se to dá koupit.
J. Knížek

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Lidový slovník pro chalupáře

Příspěvekod J. Knížek » pát 2 dub, 2010 1:19

Všem příznivcům serveru Vojsko-net

Dávám na vědomí, že je možno si spustit můj Lidový slovník, sestavený pro potřebu (nejen) chalupářů na adrese:
www.media4u.cz/lidovyslovnik.pdf

S pozdravem plk.v.v. J. Knížek

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Zajímavosti - Silnice

Příspěvekod J. Knížek » sob 3 dub, 2010 19:16

Také surfujete po webu? Hledal jsem něco poučného a našel - nově zřizované muzeum silnic ve Vikýřovicích u Šumperka a navázal s ním styk. Hned se mi vybavila spousta technických drobností. S mnohými jsem během svého života měl možnost se pakticky obeznámit, když můj tatínek se stal cestářem a sám jsem sloužil u ženijního vojska. Ono se řekne silnice, cesta, ale zkuste je nějak zasadit do různých historických souvislostí a přidejte k tomu určitou dávku fantazie, jak se tehdy žilo a cestovalo doma i mezi kontinenty a jaký význam ty cesty vlastně plnily. Cesty plnily důležité poslání - po nich cestovaly náboženské mise, šíříce svou vyznávanou víru a tím i kulturu a civilizaci. Cestami se ubírala vojska, dobývající cizí území a za nimi mocipáni, podmaňující si místní obyvatelstvo k nucené robotě a dobývání tamního přírodního bohatství ve jménu svých panovníků - králů, císařů, šejků, aj. Cestami se vozila také sůl, vzácné koření i látky, také drahé kamení a otroci, kterým nezbývalo, než se nechat všelijak zneužívat i prodávat jako bezcenná pracovní síla.

Cesty sloužily zejména obchodu, cestovaly po nich celé karavany s naloženým vzácným zbožím a ty stezky si zachovaly i svá jména. Známe třeba Hedvábnou cestu, po které se před 5.000 lety z Číny do Evropy dopravovalo hedvábí, koření, papír, ba i střelný prach. Mnohé její úseky se užívají dodnes. Tak vznikaly cesty mezi různými zdrojovými a spotřebními regiony i námořními přístavy a ty více využívané stezky se začaly také různě upravovat, aby se zvýšila jejich kapacita a celoroční využití. Vzpomínaná Hedvábná cesta vedla i velehorami (Himaláj aj.) ve výšce 4.000 metrů a měřila šest a půl tisíce kilometrů. Nejprve vznikaly stezky pro pěší, ty se upravovaly pro stále těžší náklad - na mezcích, později třeba na slonech a povozech, takže místy měly i dlážděný povrch. Tam už bylo nezbytné upravovat také brody či mosty přes vodní toky, využít průchodů jeskyněmi a vystavět i mohutná přemostění třeba ve skalách.

Cesty musely umožňovat i chráněný odpočinek a doplňování zásob vody a potravin pro lidi i zvířa-ta, také ochranu před lupiči a nájezdníky, jakož i určitý systém spojení - třeba pomocí kouřových či ohňových signálů na velké vzdálenosti. Místy na hraničních přechodech byly již tenkrát vybírány od obchodníků poplatky, proto vznikaly také nebezpečné pašerácké stezky. Několik obchodních stezek vedlo i přes Prahu a někteří kupci nám z té doby zanechali písemná svědectví. V místech zdrojů surovin vznikaly řemeslné prvovýroby, které často potřebovaly topivo a vodu, vznikala města a potřeba silničního spojení. Postupným propojením cest vznikala stále hustší síť obyčejných silnic, po kterých jezdily hlavně formanské a poštovní povozy (železnice ještě nebyly).

K rychlejšímu spojení vzdálených oblastí někteří panovníci zřizovali síť panských silnic pokud možno bez zbytečných zatáček. Takovou panovnicí byla v českých zemích v létech 1745-1780 římsko-německá císařovna Marie Terezie, která sama narýsovala do mapy síť císařských (státních) silnic. Síť po vybudování dobře sloužila a slouží dodnes, ale byla nově doplněna sítí nejvyšší úrovně - dálnic.
J. Knížek

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Za války a po válce - Učedník a tovaryš

Příspěvekod J. Knížek » sob 3 dub, 2010 22:10

Povinnou školu jsem skončil v červnu 1942 (ještě mi nebylo 14 let). Zúčastnil jsem se ještě psychotechnického testu a z toho mi bylo doporučeno vyučení v oboru stavitel pian. Otec mne vzal na rám kola a v továrně na piana ve Velimi (vzdál. 35 km) jsme podepsali učební smlouvu na 3 roky. Stal jsem se učedníkem, jako většina mých vrstevníků; jen jeden z nich odešel na střední školu. Měl jsem to hodinu pěšky na vlak, hodinu vlakem a ještě as 15 minut pěšky tam a večer zpět. Vstával jsem ve 4 hodiny a přicházel domů před 19. hodinou. Bylo to nedlouho po začátku války; díky předzásobení se tam ještě neprojevovaly výrobně-dodavatelské problémy. Továrnu vedl pan šéf/majitel s panem účetním i skladníkem Křížem. Nebyl tam ani vrátný. Nebyly tam šatny - jen hřebík ve zdi, místo umývárny kbelík a vytápění plechovými bubny na dřevitý odpad. Jako jediný učedník mezi téměř 60ti dělníky jsem to neměl lehké. Denně před koncem pracovní doby jsem musel do všech prostorných dílen nanosit ze strojovny hobliny k topení, ráno obejít vedoucí dělníky a ze skladu jim přinést požadovaný drobný materiál, v poledne u dělníků zjistit požadavky na koupi piva, polévky aj., vše venku nakoupit, roznést a vyúčtovat. Teprve pak jsem si mohl ohřát z domova donesený oběd a najíst se. Sám jsem se musel zajímat jak se co dělá, vlastní práci jsem dělal asi 4 hodiny denně.Dvakrát týdně odpoledne jsem musel jezdit do pokračovací učňovské školy truhlářské v Pečkách. Dostával jsem týdně 30 K, jenže týdenní vlaková jízdenka byla za 32 K a museli mne dotovat rodiče.

V r. 1944 polovinu naší továrny zabral pražský Letov k výrobě leteckých součástek. Kromě pian jsme museli vyrábět truhlíky na granáty, pročež náš podnik byl kádrově posílen o žáky z okolních zavřených středních škol, vyhnul se uzavření a probíhajícímu totálnímu nasazení do Německa. Často nad námi létaly spojenecké bombardovací svazy a za poplachů jsme se schovávali na kopci za továrnou v pískovně. Viděli jsme odtud bomardovat kolínskou chemičku. Vedoucí letadlo shodilo kouřovou pumu a do toho místa pak ostatní nasypaly těžké bomby. Výbuchy, dým a ohromný rachot; nezůstal tam kámen na kameni. V té době jezdily vlaky s velkým zpožděním, lokomotivy před sebou tlačily vagon s naloženými kolejnicemi jako opatření proti minám na trati a k její opravě. Často se zadírala vlakům kola (lidé tajně do maznic sypali písek a škodili Němcům kde mohli, aby uspíšili konec utrpení). Zažil jsem nálet hloubkaře u Peček (vlak zastavil v polích, kde jsme si lehli do brambořiště u tratě), který kulometem rozstřílel naši lokomotivu. Našel jsem pak nábojnice asi 15 cm dlouhé a 2 cm tlusté, i několik průbojných střel o průměru cca 1 cm a délce 6 cm; takové byly zcela zavrtány do ocelového kola lokomotivy. Přitom byly zcela zpřetrhány telegrafní dráty u tratě a tím bylo přerušeno traťové spojení. Každý večer jsem čekával až hodinu na svůj vlak na nádraží. Jednou tam zastavil dobytčí vlak vezoucí hladové ruské zajatce. Když se vojenské hlídky nedívaly, házeli lidé zajatcům své nesnědené svačiny nebo i na lístky koupené bochníky chleba a ti se museli tvářit jakoby nic, jen očima děkovali. Osobní vagony měly okna často jen zakryté prkénky - nebylo sklo (úplně všecko se tehdy nedostávalo). Ve vlacích jezdili sem tam vojáci i všelijak oblečení lidé (možná vybombardovaní) a také ozbrojené vojenské hlídky, které kontrolovaly doklady i zavazadla a zabíraly lidem proviant. Všude bylo od večera zatemnění.

Naši občané všude stáli při sobě, Němce nenáviděli. Jak se od východu přibližovaly sovětské jednotky, zároveň se Němci stahovali na jihozápad do zajetí k Američanům. U nás v pivovaře měli Němci sklad konzerv a když jej ve spěchu opustili, radnice organizovala jeho hlídání. Byl jsem tehdy určen do té hlídky, velel nám místní obchodník pan Šícha. V té době už jezdily sovětské tanky po nedaleké českobrodské silnici do povstalecké Prahy, kde Němci zahájili ničení Staroměstské radnice, aj. Po třech dnech do městečka přijela malá sovětská jednotka a sklad převzala. S jednotkou tehdy přijel asi jedenáctiletý ruský chlapec ve vojenské uniformě s opaskem, kde nosil i bubínkový revolver. Všichni kolem je s radostí uvítali a postarali se hlavně o chlapce. Němci mu zabili celou rodinu, tak ho vojáci vzali s sebou. Předvedl nám střelbu z revolveru. To už mi bylo skoro 17 let.

Za pár měsíců jsem v Praze u předsedy Společenstva živnosti klavírnické složil tovaryšskou zkoušku a odešel jsem do Teplic-Šanova, kde jsem pracoval jako tovaryš u bývalého dělníka z Velimi, který tam převzal národní správu obchodu a dílny na opravu pian. Tam jsem bydlel v podnájmu; byl jsem členem mládežnického kulturního souboru a také pěveckého souboru, kde jsem se stal členem Pěvecké obce české. Žil jsem tam sám 4 roky, pak jsem se na rok vrátil domů a do továrny ve Velimi a odtud jsem odešel na vojnu. Tam jsem se vyškolil a zůstal až do penze. Naposledy jsem pracoval jako programátor-analytik na GŠ-ČSLA v hodnosti plukovníka. Teď s rodinou žiji v Praze; už mám chatrné zdraví, tak aspoň občas sepisuji vzpomínky a surfuji po webu.
J. Knížek

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Zajímavosti - O poště aj.

Příspěvekod J. Knížek » ned 4 dub, 2010 2:41

Naše městečko mělo necelý tisíc obyvatel a místními živnostníky a školou zabezpečovalo i okolní spádové obce. Když jsem začal r. 1934 chodit do školy, byla v přízemí radnice Záložna a o kus dál v obecním domě četnická stanice a pošta. Četnická stanice měla pana vrchního a 3 strážmistry s puškou, kteří denně patrolovali po stálé trase obcemi; tam nebo na stanici mohli občané ohlašovat mimořádné události, které četníci s pomoci nadřízených pomáhali řešit. K dispozici měli jedno služební kolo a telefon. Na radnici úřadoval jen pan tajemník Skřivan, který měl k ruce 2 uniformované strážníky; ti v obci udržovali pořádek a vybubnovávali na určených postech vyhlášky. Záložna měla jen pana účetního, fungovala jako spořitelna a půjčovala lidem peníze. Tam jsem dostal kovovou lesklou pokladničku s knížkou a mohl jsem do ní strkat mince či papírové peníze. Občas jsem s ní zašel k panu účetnímu do záložny; ten klíčkem pokladničku otevřel, vysypal a spočítal obsah a zapsal do účetní knihy. Zároveň vklad připsal do spořitelní knížky a ročně z vkladu připisoval 3 - 4% úrok. Na to jsem se těšil, žádné poplatky se nikdy neplatily a peníze jen přibývaly. Kdo na knížku zapoměl a vzpomněl na ni polétech, našel tam o hodně víc (přibýval úrok). Jenže jsem moc peněz nedostával, někdy mi něco podstrčila teta či babička, jindy mi dal padesátník od cesty soused, kterému jsem chodil pro rum a cigarety, ale kapesné jsem nikdy od rodičů nedostával, jen na školní potřeby (houska nebo velká kladívková čtvrtka stála 20 hal., špekáček či litr mléka nebo drobné na-máčecí pero 50 hal., tužka či štětec stály 80 haléřů, 12listový sešit A5 1 Kčs, učebnice A5 kolem 15 Kčs (škola půjčovala učebnice jen chudým). V Praze stála nepřestupní jízdenka na tramvaj 20 hal. a týdenní dělnická vlaková či autobusová jízdenka kolem 25 Kčs (po válce i méně). Měsíční otcova mzda do války obnášela kolem 600 Kčs.

Pošta měla poštmistra a 2 uniformované listonoše, vybavené velkou brašnou, pelerínou a jízdním kolem. Na poště byl páskový telegraf a linkový telefon se šňůrovou ústředničkou. Na ústřednu byli připojeni: četnická stanice, radnice, škola, pivovar a evangelický farní úřad. Porto za odeslání dopisnice bylo 30 hal. a dopisu 40-50 hal. I přes poštu jsem později spořil tak, že jsem si za obdržené drobné mince kupoval v trafice 10-50ti-hal. známky, lepil je na zvláštní kartičku a tu jsem pak předal panu poštmistrovi. Ten známky přerazítkoval, sečetl jejich hodnotu a připsal mi ji do poštovní spořitelní knížky. I tady jsem pobíral 2 – 4 % úrok z vkladu a neplatil žádné poplatky. K naspořeným penězům mi rodiče něco přidali a koupili mi třeba něco k oblečení.

Poštovní pytle se dopravovaly vlakem a z nádraží k poště a opačně je vozil najatý forman (pan Filingr) bryčkou s koníkem. V každém osobním vlaku či rychlíku byl zařazen poštovní vagón, do kterého bylo možné vhazovat na zastávkách dopisy a uvnitř vagónu zřízenci převážené zásilky ručně třídili a připravovali pytle k vydání na nádražích. Daleká pošta se stejným způsobem převážela a třídila poštovními letadly, takže odkudkoli vhozený dopis do poštovní schránky byl již následující den doručen adresátovi; i dnes jako v minulosti dochází k zatoulání listovní zásilky, takže je doručena třeba po několika letech. Všichni poštovní zřízenci museli perfektně znát místopis, seznam pošt v celé republice a pravidla mezinárodního poštovního styku. Pošta se z uličních schránek vybírala nejméně 2x denně a také se dvakrát denně doručovala, jen s balíky se muselo na poštu. Zavedením směrovacích čísel a třídicích automatů ubylo poště mnoho ruční práce.

Telegramy se podávaly napsané na formuláři a byly odesílány podle vyznačených požadavků - obyčejné podle časového kurzu, spěšné za dvojnásobek ceny rychleji a bleskové za čtyřnásobnou cenu okamžitě (měly absolutní přednost v přepravě a doručení; mimochodem – víte, že v současné době pošta zasílání telegramů zrušila?). Telegramy se odesílaly zprvu morseovkou, později telefonicky, dálnopisem a faxem; doručovaly se spěšným poslem podle vyznačeného druhu. Podobný ceník platil i při telefonickém spojení, kde také mohl být příjemce předem avizován, aby se dostavil v určitou dobu na poštu k telefonu (hovor na výzvu). Původně existovalo ministerstvo pošt a telegrafu, postupně však převzalo veškerou telefonizaci a veškeré spoje (rádiové frekvence, mobilní, satelitní i internetové sítě včetně retranslací, atd.), z čehož se stal ohromný kolos pod jedním zastřešením. To ale v současných podmínkách vede k rozdrobení a zakládání i soukromých sítí, vymykajících se jednotnému řízení i cenám. Dnes se ve světě médií pošta jakoby ztrácí, máme mobily, internet, novinovou službu, kurýry, doručovatelské organizace a spoustu dalších služeb, ani nevíme kdo je spravuje a řídí.

V dávných dobách, kdy ještě nejezdily vlaky, měly pošty dostavníky a přepřahací stanice s hotelem a poštovním úřadem k výměně poštovních zásilek, koňských potahů a k odpočinku cestujících. Na kozlíku seděl postilión (poštovký panáček) v klobouku, řídil spřežení a trubkou oznamoval z dálky svůj příjezd. Spěšné zásilky se doručovaly jízdním poslem. V některých městech, např. v Praze, byla začátkem minulého století k rychlému rozeslání písemností zbudována potrubní pošta (vynalezená Ing. Resslem – vynálezcem lodního šroubu) z hlavní pošty k poštám jednotlivých čtvrtí.

Pošta pro vojáky byla přetřiďována vojenskými orgány vždy přes domovskou posádku, ať byl dotyčný voják kdekoli. V případě války byly ještě organizovány zvláštní číslované uzly Polní pošty. Trvalo mnoho let, než byly postupně vyměněny jednotlivé používané systémy.

První železnice měly vagóny podobné dostavníkům, jak lze zjistit z dobových obrázků. Dnešní technické prostředky jsou provozně dražší a často méně spolehlivé, než prostředky a pracovníci v dřívějších dobách a ceny služeb stále stoupají.
J. Knížek
Naposledy upravil(a) J. Knížek dne ned 16 kvě, 2010 14:34, celkem upraveno 2 x.

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Zajímavosti - Kupci před válkou

Příspěvekod J. Knížek » ned 4 dub, 2010 3:05

Lidé byli odedávna zvyklí zásobit se koupí zboží na trhu (jarmarku). Tam nabízeli své zboží rolníci i zelináři, chovatelé - třeba housata či vejce, kořenáři bylinky, včelaři med, houbaři z rána nasbírané houby, prodávaly se tam mašlovačky, hrábě, kosy, hračky, ale také kanafasy, plátna a peří, také dobytek a zemědělské stroje a různá nářadí. To ostatní tam nabízeli různí trhoví kupci ve velkém i malém. Ta příležitost sem přilákala i potulné umělce a muzikanty a také různé poberty a žebráky. Mě malého nikdy na trh naši nevzali, ale občas mi něco přivezli. Jednou jsem dostal malé housličky. Dnešní tržnice, to je úplně jiná kapitola, kterou se zabývat nebudu. Když ještě tatínek dělal v cihelně, já mu občas nosil bančičku kafe z melty a cikorky. Nad cihelnou byl rybníček a tam si děti hrávaly. Byl jsem přitom, jak chytili malou zelenou ještěrku za ocas a jak sebou mrskala, ocas se jí ulomil a zmizela. Za pár týdnů jsem si tam zase hrál a co nevidím, ještěrku; ale s rozeklaným ocasem na dva. Přísahám, že to je pravda pravdoucí. .

Často vzpomínám, jak jsem chodil jako čtyřletý špunt s maminkou ke kupci p. Polívkovi. Tam totiž maminka za nálepky z balíčků cikorky něco vyhrála, už nevím co. Tam bylo nač koukat. Tehdy se zboží dodávalo ve velkých obalech, balené byly jen okurky, cikorka, zápalky apod. Na stěnách byly šuplíky s pytlíčky koření ap., regály s různým zbožím - třeba svíčky, homole cukru, také válcové blýskavé zásobníky se sypkým zbožím. Kolem pultu byly vystaveny přirozbalené pytle s dalším zbožím - moukou, luštěninami, otevřené soudky kyselých okurek nebo zelí, také konve s petrolejem na svícení (naléval se do přinesených nádob, právě tak jako mléko nebo ocet). Máslo, sýr a třeba droždí byly na mísách s průhledným příklopem. K výsypnému žlábku zásobníků stačilo přiložit kornout či pytlík a hned byl plný. Kupec ho postavil na váhu, která měla naleštěnou plochu Sidolem pro kusové zboží (a pytlíky) a drátěný držák na kornouty. Na protější straně měla plochu pro různá závaží. Teprve když se zobáčky obou stran váhy uklidnily v poloze přesně proti sobě, bylo dosaženo správné váhy zboží. .

Chtěl jsi něčeho 5 dkg, tak kupec nejdřív položil mosaznou kuželku závaží s daným označením na váhu, vzal pytlík (pytlíky mu dodávala trestnice) nebo si udělal z nějakého papíru kornout a nasypal do něj ze zásobníku odhadem žádané zboží a postavil na váhu. Sleduje jazýčky váhy, aby se zastavily proti sobě, ubíral či přidával lopatkou sypké zboží; pak pytlík či kornout uzavřel, vrátil zbytek z lopatky zpět, podal zboží a z váhy sklidil závaží na své místo do soupravy vedle váhy. Do propisovacího bloku účtenek připsal inkoustovou tužkou z hlavy vypočtenou cenu (podle vystavené ceny u zboží) a nakonec sečetl celkovou cenu nákupu, uvedl datum a podpis, převzal peníze a vrátil zbytek; dětem přidával malé reklamní pohádky. Kupec se musel, jak vidíte, hodně otáčet, než zákazníka obsloužil a ještě za to musel poděkovat a tím si spokojeného zákazníka udržet. Porovnejte, jak se Vám nakupuje dnes. Ne každý si mohl vždy všeho dopřát. Nejdřív bylo potřeba vydělat a bydlet, teprve potom jíst. Každý by si měl vážit především práce a stát by se měl starat, aby nebyli nezaměstnaní, ale spokojení občané.

Vzpomněl jsem na homole cukru, ano - vypadaly jako dělostřelecké granáty. Cukrovary nalévaly tekutý cukr do takových forem a tak se dodával až do obchodů. Kuchařky si kus homole odlomily a v hmoždíři jej paličkou roztloukaly na práškový cukr ke slazení a pečení. To vlastně byla moje práce, roztloukat cukr v hmoždíři, stejně jako mlít žitovku v mlejnku mezi koleny na práškové kafe. Brzo ale cukrovary začaly odlévat cukr do válcových forem, ve kterých byly podélné žlábky. Jak se válec pomalu otáčel, cukr v drážkách ztuhnul a pod válec padaly dlouhé štángle rovnou na hustě rozmístěné nože, jimiž se při dopadu štángle dělila na kostky. Dál se rovnou balil již kostkový cukr do krabic. Sladilo se přímo kostkami, ale na pečení se stejně kostky musely roztloukat v hmoždíři na prášek.

Před válkou můj tatínek každoročně jezdíval na cukrovarnickou kampaň do Vršovického cukrovaru a čokoládovny Korda v Praze. Vyprávěl, jak někteří spoludělníci nosili pod svrchním oděvem jakési vesty s podlouhlými kapsami, do kterých akorát pasovaly ty cukrové štángle a tak cukr vynášeli vrátnicí domů. Aby tatínek mohl opět nastoupit na kampaň, nesměl si rozhněvat pana prokuristu a tak mu občas přivezl v krabici od baťových bot zabalená vejce od maminčiných slepic. Pamatuji, jak je opatrně balila, vždy dvě rukama proti sobě oklepala, aby vyzkoušela kvalitu a pak každé zvlášť do papíru obalila a narovnala do krabice. Otec nám nosil občas pár kousíčků cukrkandlu. Kolem Prahy byla tzv. potravní čára, kde trhovci museli platit u akcizu potravní daň. Za války otci v cukrovaru kamarád vyrobil nejprve malou ruční řezačku na tabák (ten byl nedostatkový a otec si ho tajně pěstoval) a pak ještě válcový šrotovníček na kliku, na němž jsme potajmu šrotovali obilí z nasbíraných klásků po polích; maminka nám ze šrotu pekla v troubě chleba. To už jsme ale byli větší a německou okupací zcela vydrancovaní.
J. Knížek
Naposledy upravil(a) J. Knížek dne ned 16 kvě, 2010 14:42, celkem upraveno 1 x.

J. Knížek
Rotmistr
Rotmistr
Příspěvky: 119
Registrován: sob 23 kvě, 2009 20:12
Bydliště: Praha

Jak se žilo rodinám vojáků.

Příspěvekod J. Knížek » ned 4 dub, 2010 3:15

Když jsem byl přeložen r. 1958 jako voják z povolání na KVS do Liberce, těhotná manželka zatím zůstala u svých rodičů. Já bydlel z počátku sám v libereckém hotýlku U jezírka vedle Lidových sadů. Rodinný život vojáků v těch poválečných letech nebyl jednoduchý. Tehdy voják z povolání musel žádat o povolení sňatku s vybranou nevěstou (některý k tomu to povolení nedostal a musel z vojny, nebo si vybrat jinou). Bylo to ještě za ministra Čepičky. Také se propouštěli nespolehliví vojáci z povolání, co sloužili za Protektorátu u Vládního vojska nebo za první republiky a ti noví, kterým chybělo předepsané vzdělání, si ho museli při zaměstnání doplnit, podobně jako tomu bylo v civilu, kde bylo třeba vyškolit tisíce specialistů pro činnost ve znovu osídlovaném pohraničí po odsunu Němců. Tak jsem absolvoval Školu na důstojníky v záloze, Střední školu s maturitou, Ženijně-technické učiliště a postupně mnohé specíální krátké i dlouhodobé kurzy - prakticky po celou dobu voj. služby, často mimo vlastní posádku - tedy s dojížděním za rodinou. Dokonce jsem byl mladším učitelem v jedné vojenské škole, před kterou jsem absolvoval pedagogickou průpravu. Nejhutnější byl dlouhodobý kurs Vojenské akademie, kde nás učili třeba entropii a další speciální matematické obory a různé praktické technické věci. Vždy jsem patřil k nejúspěšnějším absolventům a všechno jsem bral vážně. Proto jsem byl vybrán mezi málo specialistů, kterým byla svěřena činnost v oboru státního tajemství.

Vojáci se často s jednotkou stěhovali, třeba i několikrát v roce. Prakticky si rodiny přitom vzájemně předávaly také služební byty, pokaždé jinak velké a jinak uspořádané, ale na státní útraty a s příplatkem na nové záclony aj. Malovat se mohlo až po nastěhování a vždy se muselo mnoho věcí na starém místě oželet a na novém dokoupit. Asi po půl roce mi byl přidělen byt v severozápadní části Liberce, nedaleko botanické a zoologické zahrady, naproti Vojenské hudební škole. Byt se nám oběma zamlouval. Byl to byt 2. kategorie 1+1 v přízemí tříetážového zánovního domu, kde v každé etáži byly dva byty. Ale jaké. Pokoj měl 7x6 m, kuchyň 5x4 m a vstupní hala opět 5x4 m. V kuchyni byla špíž 2x1 a koupelna 3x2 m, z haly byly dvojité dveře na čtvercový balkon 2x2 m a na toaletu. K tomu patřila ještě sklepní kóje na uhlí (nebylo ústřední topení) a na půdě laťová kóje na odkládání věcí. V suterénu pod naší kuchyní byla ještě společná prádelna se sušárnou. Dům stál uvnitř travnaté zahrady s ovocnými stromy a keři, kde jsme měli k dispozici i záhonky na zeleninu o výměře asi 10x5 m a dětské pískoviště s lavičkami. V létě tam bylo nádherně, ale hůře v zimě. Topili jsme jen v obytné kuchyni, kde byla i postýlka s gaučem a běžné kuchyňské vybavení se stolkovým robotem, a také televize zn. Mánes (vyráběná ve Strašnicích, signál jsme tam chytali z Petřína). V sousedním pokoji, který se nedal Club-kamny vytopit, jsme měli rozloženou celou ložnici zároveň s obývacím pokojem a část nábytku OP jsme měli ještě ve vstupní hale. Bylo nám tam útul-no.

Náš capart se měl k světu a prospíval, ale i v té kuchyni mu bylo při lezení a batolení na podlaze zima, tak nám domovní správa podlahu zateplila a instalovali jsme ke stolokrbu nástavné komínové roury, které teplem žhnuly. Brzo jsme poznali rozdíl v bydlení v Liberci a ve vnitrozemí. Když začal padat sníh, bylo ho všude víc než moc, takže z proházených chodníků nebyla vedlejší silnice ani vidět, museli jsme si tam dělat tunely. Druhý rok v létě už náš syn běhal po zahradě a pracoval s lopatičkou na pískovišti, všude vlezl, těžko se dal uhlídat, dvířka na ulici musela být stále zašperovaná, aby se nevydal někam na průzkum, nemusel by najít cestu zpátky. Protože bylo okénko sklepní prádelny otevřené, tak spolu se sousedovic stejně starým kloučkem tím oknem zkoumali co tam je, až se jim povedlo do prádelny sjet po šikmé zdi pod okénkem. Tam jsme je našli v dobrém rozmaru - nic se jim nestalo. V kuchyni si hrál v sedě na nizké stoličce a najednou ho něco popadlo a jak bylo otevřené okno, tu židličku zvednul nad hlavu a vystrčil ji po parapetu ven. Samozřejmě se jí ulomily dvě nohy a hned bylo co spravovat. Vzali jsme ho jednou do ZOO a líbilo se mu u ledních medvědů. Měl ssebou gumovou lopatičku s kýblíčkem, tak lopatičku prostrčil drátěným plotem a už nebyla - ležela hluboko v příkopu. Užili jsme si dost, jednou dokonce strkal do el. zásuvky pletací drát, ale asi jen do nuláku - nic se nestalo. Jindy vedle nás dělníci na silnici nalili asfaltovou živici a než se matka za ním ohlédla, už v živici šlapal v nových botičkách - museli jsme je vyhodit. Byl moc živý a takové tedy máme na jeho mládí vzpomínky. Za pár let se rušily okresy a kraje (1960) a tak nás čekalo další stěhování, protože naši Krajskou vojenskou správu také zrušili. Končil jsem tam jako poslední. Nebylo to ale naše poslední stěhování, ani poslední příhody s naším synem. Není co závidět ani dnešním profesionálním vojákům, hlavně ženatým.
J. Knížek


Zpět na „Volný pokec“