Otto Smik (20. ledna 1922, Bordžomi, nedaleko Tbilisi, Gruzie – 28. listopadu 1944, u Zwolle) byl nejúspěšnější slovenský pilot, letecké eso ve službách britské RAF.
Otto Smik se narodil v lázeňském městě Boržomi (Sovětský svaz), kde také prožil prvních dvanáct let života. Jeho otec Rudolf, pocházející z Tisovce, tam byl zajat během první světové války. Po válce se zde oženil s gruzínskou Židovkou. Návrat na rodné Slovensko s celou rodinou mu byl umožněn až v roce 1934.
Otto už od dětství projevoval zájem o létání. V roce 1937, jako student obchodní školy, nastoupil na plachtařský kurs Masarykovy letecké ligy v Bratislavě, zde absolvoval první krátké lety v nízkých výškách. V létě roku 1939 začal létat na Straníku u Žiliny, kde kurs pravděpodobně i úspěšně dokončil.
I přes ekonomické vzdělání přijal původně místo na letišti ve Vajnorech. Po rozpadu Československa a vypuknutí druhé světové váky se rozhodl připojit k zahraničnímu odboji.
18. března 1940, krátce po vzniku Slovenského štátu, Otto Smik ilegálně odešel ze Slovenska ve věku 18 let. Přes Jugoslávii (kde byl vězněn), Řecko, Turecko a Írán se dostal do Francie. Zde se měl projít leteckým výcvikem v československé letecké skupině. Francie však v bleskové válce padla a Otto Smik odplul 24. června 1940 do Anglie.
Stal se jedním z přibližně 250 Slováků, kteří po roce 1939 vstoupili do služeb RAF. Svoji zdejší kariéru započal jako důstojnický sluha. Základní letecký výcvik zahájil až v září 1941. Pokračovací výcvik začal v lednu 1942 v Kanadě, kde získal výborná hodnocení. 5. ledna 1943 byl zařazen k operační peruti (312. československá stíhací peruť RAF). V československých perutích měl problémy se svými hodnostmi (měl anglickou důstojnickou, ale v československé armádě měl jen hodnost desátníka). Na vlastní žádost byl převelen k anglické peruti.
V 122. stíhací peruti létal na tehdy nejnovější verzi Supermarine Spitfire - F. Mk. IX. Hlavním úkolem perutě byl doprovod bombardérů nad cíle v severní Francii, Belgii a Holandsku. První vzdušné vítězství zaznamenal 13. března 1943. V souboji s Messerschmitty Bf 109G a Focke-Wulfy Fw 190 sestřelil jeden Bf 109G. Nejdříve byl sestřel zaznamenán jako pravděpodobný, ale později byl potvrzen.
Později sloužil v 222. stíhací peruti. Zde také 18. října 1943 dolétal svůj první letecký „turnus“, po kterém nastoupil na dovolenou. V roce 1943 získal 7 a 1/2 potvrzených vzdušných vítězství, čímž se stal nejúspěšnějším československým stíhačem v tomto roce. 20. října 1943 mu britské velení udělilo vysoké vyznamenání - záslužný letecký kříž DFC (Distinguished Flying Cross).
Do začátku druhého operačního turnusu v březnu 1944 působil jako střelecký instruktor. 15. března 1944 nastoupil na druhý turnus v 310. čs. stíhací peruti, která se v té době připravovala na vylodění v Normandii. Od 6. června 1944 se stala hlavním úkolem perutě ochrana invazních pláží a útoky na německou dopravu v Normandii.
Hrob Otto Smika v Slávičom údolí
Peruť jako součást 134. wingu byla 3. července 1944 vyčleněna na obranu Británie, kterou v této době začaly trápit střely V-1. Největších úspěchů proti V-1 dosáhl právě on sám. Dne 8. července 1944 zničil tři V-1 a dostalo se mu uznání i v britském tisku. Následně se stal velitelem druhé letky 312. československé stíhací perutě.
3. září doprovázely 310. a 312. peruť bombardéry Halifax při náletu na letiště v Soesterbergu. Na cestě zpět zaútočil se svým rojem na letiště Gilze-Rijen. Jemu samotnému se podařilo na zemi zničit dva bombardéry Junkers Ju 88. Jeho Spitfire byl však sestřelen protiletadlovou obranou. Přežil nouzové přistání a díky příslušníkům holandského odboje se mu podařilo několik týdnů skrývat před Němci v různých vesnicích a v městě Breda. Ještě v září se dostal zpět do Anglie.
V listopadu 1944 s stal velitelem 127. stíhací perutě, opět anglické. Peruť se podílela na letecké podpoře britských jednotek, doprovodech bombardérů a podnikala útoky na německou dopravu. Útoky na pozemní cíle byly kvůli silné protiletecké ochraně obzvlášť nebezpečné a 28. listopadu 1944 při útoku na železniční stanici v Zwolle protiletecká obrana (flak) jeho letadlo těžce poškodila. Při pokusu o přistání havaroval a byl na místě mrtev. Zahynul ve věku 22 let. Během své služby zaznamenal 9 sestřelů, další 2 ve spolupráci a 1 letadlo pravděpodobně. Sestřelil také 3 střely V-1.
Jeho tělo bylo identifikováno až v roce 1963. Následně bylo převezeno do belgického Evére a později do Gentu, kde bylo pochováno na vojenském hřbitově. V roce 1994 byly jeho pozůstatky znovu exhumovány a slavnostně s poctami pochovány na bratislavském hřbitově Slávičie údolie. Tento prevoz zachytáva aj dokumentárny film Stratený syn Slovenska scenáristu Drahoslava Machalu a režiséra Fedora Bartka /vyrobila Slovenská televízia Bratislava,1994/.
In memoriam byl povýšen do hodnosti generálmajora letectva Armády SR.
zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Otto_Smik
Otto Smik
Přejít na
- Forum
- Připomínky, návrhy, tech. problémy
- Pravidla fóra
- Novinky
- Oznámení
- Volný pokec
- ČS zbraně a technika, armáda, historie ČSR
- Pozemní
- Ruční palné zbraně
- Letectvo
- Opevnění
- Ostatní
- Armáda České republiky a ČSR
- Ozbrojené síly Slovenské republiky
- Letecká technika
- Bitevní
- Bombardéry
- Stíhací
- Transportní
- Bezpilotní letouny (UAV)
- Ostatní (průzkumné, AEW, EW, ASW,..)
- Vrtulníky a konvertoplány
- Pozemní technika
- Tanky
- Obrněná vozidla, OT, BVP
- Stíhače tanků, útočná děla
- Dělostřelectvo
- Ostatní technika
- Námořní technika
- Bitevní lodě
- Křižníky
- Letadlové lodě
- Torpédoborce
- Ponorky
- Ostatní lodě a čluny
- Rakety, řízené střely a bomby
- Balistické rakety (ICBM, IRBM, SLBM, apod.)
- Křižující střely
- Rakety vzduch-země, bomby
- Rakety vzduch-vzduch
- PVO
- Hlavňová
- Raketová
- Hybridní
- Pěchotní zbraně
- Protitankové
- Kulomety
- Útočné pušky
- Ostřelovací pušky
- Pušky
- Brokovnice
- Samopaly
- Pistole revorvery
- Chladné zbraně
- Ostatní
- Přehled armád a základen
- Přehled armád
- Opevnění
- Osobnosti
- Výstroj a militárie
- Války a období
- Před rokem 1914
- 1.světová válka
- Meziválečné období
- 2.světová válka
- Poválečné období
- Kultura
- Akce, výstavy,...
- Knihy, časopisy,..
- Válečné filmy a dokumenty
- Filmy - ostatní
- Seriály
- Hudba - military
- Hudba
- Hry
- Ostatní
- Ostatní
- Bojová umění
- Terorismus
- Anketa
- Hádanky
- Fotogalerie
- Herna
- Airsoft
- Airsoft
- Airsoftové týmy
- Airsoft - Zbraně a munice
- Airsoft - Akce
- Modelářství
- Hotové modely
- Stavba modelu
- Podklady
- Modelářské akce
- Bitvy
- Bitva I. Útok na Polsko (1939)
- Bazar
- Nabídka
- Poptávka
- Archiv
- Archiv - Forum
- Archiv - Bazar
- Forge of Gods