LETADLOVÉ LODĚ TŘÍDY QUEEN ELIZABETH

Uživatelský avatar
kap. mich
Desátník
Desátník
Příspěvky: 22
Registrován: pát 4 zář, 2009 21:44
Bydliště: Praha

LETADLOVÉ LODĚ TŘÍDY QUEEN ELIZABETH

Příspěvekod kap. mich » ned 6 zář, 2009 0:15

Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth jsou výsledkem programu CVF UK a stanou se klíčovým elementem v celých britských ozbrojených silách. Jsou plánována dvě plavidla CVF - 01 HMS Queen Elizabeth a CVF - 02 HMS Prince of Wales o výtlaku až 65.000 tun, které v letech 2014 a 2016 nahradí menší plavidla třídy Invincible. Konečná objednávka byla zadána v červenci 2007 a definitivní podepsání kontraktu mezi MoD a průmyslovou aliancí se uskutečnilo 3. července 2008 na palubě HMS Ark Royal. Již od podzimu 2007 jsou průběžně objednávány některé součásti nových plavidel: systém IFF společnosti SELEX, palubní výtahy, potřebná ocel, dieselové agregáty pohonu, optické kabely pro vnitřní datovou síť atd. Vlastní zahájení stavby trupu první jednotky proběhlo 7. července 2009 řezáním prvního kusu oceli. Obě plavidla budou stavěna v loděnicích Rosyth ve Skotsku.


Předpokládá se, že nová plavidla budou 284 m dlouhá a 70 m široká. Průběžná letová paluba o ploše 13.000 m2 bude na přídi vybavena 13-ti stupňovou startovací rampou pro podporu letounů F-35B kategorie STOVL. Plavidla nebudou vybavena katapulty ani záchytnými lany. V návrhu se ovšem počítá s tím, že v budoucnu bude možné startovací rampu odstranit, instalovat parní nebo elektromagnetické katapulty i záchytná lana a umožnit tak operace letounů kategorie CTOL. Lodě mají být poháněny kombinovaným systémem IEP/CODLAG se dvěma lodními šrouby, který zahrnuje elektrický propulsní systém IEP (Integrated Electric Propulsion), plynové turbíny a dieselové agregáty zapojené do soustavy CODLAG (Combined Diesel-Electric and Gas Turbine). U systému IEP je každá hřídel lodního šroubu poháněna přes převodovku dvěma trakčními elektromotory. Jako generátory elektrické energie byly zvoleny dvě plynové turbíny Rolls Royce Marine Trent MT30 o výkonu po 36 MW a čtyři dieselové generátory Wärtsilä 38 o výkonu cca 37 MW. Celkový výkon pohonné soustavy bude dosahovat 109 MW. Dieselové agregáty byly přidány z důvodu zvýšení nedostatečné rychlosti. Předpokládá se maximální rychlost více než 26 uzlů, operační dosah při rychlosti 15 uzlů se má pohybovat v rozmezí 8.000 až 10.000 námořních mil (cca 14.800 až 18.600 km).

Posádka bude čítat 1450 členů, z toho bude přibližně 600 členů leteckého personálu. Zvláštním rysem nových plavidel bude dvouostrovní palubní nástavba umístěná na pravé straně. Přední ostrov s velitelským můstkem a navigačním vybavením je určen pro funkce ovládání lodi a je umístěn co nejblíže přídě, druhý (FLYCO) ostrov je specializovaný pro řízení letových operací a je situován blíže k zádi. Dopravu strojů mezi letovou palubou a podpalubním hangárem o rozměrech 163 x 29 m a výšce 7 až 9 m budou zajišťovat dva velké výtahy s nosností po 70 tunách. Budou umístěny po pravé straně lodě, jeden mezi ostrovy, druhý za zadním FLYCO ostrovem. Součástí lodě bude také nemocnice s operačním sálem i zubní ordinací.


Většina elektronických systémů lodě zatím nebyla specifikována. Zatím je jasné, že za návrh a integraci bojového systému lodě bude odpovídat společnost BAe Systems. K hlavním radiolokačním systémům bude patřit nový radar středního dosahu BAe System Insyte ARTISAN 3D. Je především určen jako náhrada za hladinové radary Type 996, jeho kapacity však mohou být využity i pro navigaci. Systém IFF dodá společnost Selex Communications, komunikaci budou zajišťovat systémy JTIDS, Link 10, 11, 14 a 16.

Z finančních důvodů pravděpodobně nebudou lodě vybaveny raketovým systémem protivzdušné obrany. Předpokládaná výzbroj bude umístěna na sponzonech v přední a zadní části lodě a bude pravděpodobně tvořena nejnovějšími systémy CIWS Phalanx nebo Sea RAM a 30mm kanóny DS-30B. Životnost lodí se předpokládá na 50 let. Jako domovský přístav nových lodí byla zvolena základna v Portsmouthu v hrabství Hampshire.

Na palubě lodí třídy Queen Elizabeth by mohlo být umístěno palubní křídlo s až 40ti letouny a vrtulníky. Předpokládaná kombinace je 30 letounů F - 35B, 6 vrtulníků Merlin, 4 stroje včasné výstrahy programu MASC a případně také letouny Harrier GR 9.
od 15 let jsem v armádě

Uživatelský avatar
Smrtibič
Nadrotmistr
Nadrotmistr
Příspěvky: 200
Registrován: sob 25 kvě, 2013 19:48

Re: LETADLOVÉ LODĚ TŘÍDY QUEEN ELIZABETH

Příspěvekod Smrtibič » sob 24 dub, 2021 19:50

HMS Queen Elizabeth

Uživatelský avatar
Corp. Anderson
Štábní rotmistr
Štábní rotmistr
Příspěvky: 284
Registrován: pát 22 úno, 2013 19:56

Re: LETADLOVÉ LODĚ TŘÍDY QUEEN ELIZABETH

Příspěvekod Corp. Anderson » sob 29 kvě, 2021 18:34

Letadlová loď HMS Queen Elizabeth vyrazila v květnu 2021 konečně na svojí první operační plavbu. A na její palubě jsou mimo jiné britské a americké F-35B Lighting II, operují na ní totiž nejen Britové, ale i američtí mariňáci.

Davidos
Svobodník
Svobodník
Příspěvky: 6
Registrován: pát 17 úno, 2023 12:10

Re: LETADLOVÉ LODĚ TŘÍDY QUEEN ELIZABETH

Příspěvekod Davidos » ned 14 led, 2024 13:10

Britské námořnictvo kolabuje. Nemá námořníky a letadlová loď Queen Elizabeth nemůže plout do Rudého moře
Britské letadlové lodě nemůžou vyplout na Rudé moře, důvodem je náborová krize, kvůli které není možné sehnat posádku. Krize přišla v nejhorší možnou chvíli, neboť Británie a USA právě zahájily odvetné útoky proti Hútíům. Premiér Rishi Sunak dle svých slov "bude pokračovat v akci," pokud povstalci nepřestanou. Z nedostatku sil někteří viní konzervativní vládu. Jemenští rebelové z hnutí Hútíů útočí na nákladní i válečné lodě v Rudém v reakci na situaci v Gaze. O zprávě informuje The Telegraph.

Kód: Vybrat vše

https://echo24.cz/a/H7Jb9/zpravy-svet-britanie-namornictvo-kolabuje-nema-namorniky-letadlova-lod-hms-queen-elizabeth-nemuze-plout-rude-more


kam se poděla stará dobrá Británie?


Zpět na „Letadlové lodě“