M 10

Uživatelský avatar
Michal Kroužek
Šéfredaktor
Šéfredaktor
Příspěvky: 4384
Registrován: pát 11 srp, 2006 20:15
Bydliště: Sezimovo Ústí, Česká Republika
Kontaktovat uživatele:

M 10

Příspěvekod Michal Kroužek » ned 6 kvě, 2007 18:13

Obrázek

Zdroj: strijdbewijs.nl
Zbraně a vojenská technika a menší bratříček o airsoftu Airsoftmania.cz. Nově pak jsem i na Shinigami-san. Tam se věnuji civilnějším tématům.
Obrázek
Obrázek
Play Supremacy 1914, the free real-time strategy online games and the Browsergame of the Year 2009!

Uživatelský avatar
WildcatCZ
Redaktor
Příspěvky: 216
Registrován: sob 21 říj, 2006 17:48

Příspěvekod WildcatCZ » pon 6 srp, 2007 20:59

Životní dráha M-10 GMC započala v listopadu 1941, kdy vedení armády se začalo poohlížet po novém stíhači tanků. Rozhodnuto bylo o postavení stroje na podvozku středního tanku M4A2 a nový typ byl označen jako T35. Tento prototyp byl vyzbrojen dělem ráže 76.2mm v lehce upravené kruhové věži těžkého tanku T1.

Po provedených zkouškách bylo rozhodnuto o změnách v projektu – výška měla být snížena a pancéřové pláty usazeny šikmo. Po úpravách projektu začala firma Chrysler v lednu 1942 se stavbou dvou prototypů nového modelu T35E1. Po jejich dokončení a provedení zkoušek se shledal dozorový orgán ještě jeden zásadní nedostatek – nevhodná litá kruhová věž, která byla následně nahrazena novou svařovanou šestibokou věží. Po dokončení přejímacích zkoušek byl nový typ nakonec přijat armádou do sériové výroby pod označením „3inch Gun Motor Carriage M10“.

Ještě před náběhem sériové výroby se objevily zásadní problémy s výrobou šestibokých věží a ta tak byla ještě jednou překonstruována a sériová produkce probíhala s novou pětibokou věží.

Výroby se ujala firma Chrysler (speciálně její subdivize Fisher Tank Division) a pro urychlení výroby i firma Ford, ten však díky tomu, že v té době již probíhala v jeho závodech výroba podvozků M4A3, modifikoval výrobu M10 na tento podvozek a tím vznikl typ M10A1.

Celkem dala sériová výroba probíhající od září 1942 do listopadu 1943 6706 kusů (Fisher 4,993 М10 + 675 M10A1, Ford 1,038 М10А1).

2143 z vyrobených strojů bylo v rámci Lend-lease předáno Spojencům – 1548 Anglii, 52 Sovětům a 443 Francii.

Modifikace:
300 amerických strojů M10A1 bylo v roce 1944 přestavěno na stíhače M36. Část strojů M10A1 byla odstraněním věže přeměněna na dělostřelecký tahač M35. Britové, kteří své stroje M10 nazvali Wolverine jich většinu v roce 1944 přezbrojili 17-liberním dělem a provozovali pod označením Achilles Mk.IC (M10) přip. Achilles Mk.IIC (M10A1).

Váha: 29.6 t (M10A1 29t)
Osádka: 5
Výzbroj: 3" (76.2mm) dělo M7, protiletadlový 12.7mm kulomet M2HB
Pohon:
M10 - 2 × diesel 6-válcový GM 6046, 410 ks
M10A1 – benzínový 8-válcový Ford GAA, 500 ks
Max. rychlost: 48km/h na silnici
Ochrana:
podvozek – předek 51mm, boky 25mm/90°
nástavba – předek 38mm/35°, boky 19mm/52°
věž – předek 57mm/45°, boky 25mm/75°


Zpět na „Stíhače tanků, útočná děla“