M18 Hellcat

Uživatelský avatar
-=Nuke][Tux=-
Podpraporčík
Podpraporčík
Příspěvky: 392
Registrován: úte 30 říj, 2007 11:24
Bydliště: Třinec
Kontaktovat uživatele:

M18 Hellcat

Příspěvekod -=Nuke][Tux=- » pon 5 kvě, 2008 22:07

Zatímco stíhač tanků M10 vznikl na podvozku zavedeného tanku Sherman,vozidlo M18 gun motor carriage bylo vyvíjeno pro zcela nový podvozek.Jeho vývoj byl zahájen roku 1942 pod označením"samohybná dělová lafeta T70"a první prototypy byly vyrobeny v následujícím roce.V boji se osvědčil jako jeden z nejlepších stíhačů tanků americké armády.Byl menší a téměř dvakrát lehčí než typ M10,takže se dal snadněji ukrýt na bojišti.Měl také výkonnější kanon a mnohem vyšší maximální rychlost(byl nejrychlejším pásovým vozidlem války).Jeho hlavní výzbroj tvořil kanón M1A1 nebo M1A2 s úsťovou brzdou,který vycházel z kanónu stíhače Wolverine.Na 915 m dokázal prostřelit 100 mm pancíře.Byl instalován v plně otočné a shora otevřené nástavbě,takže při pohledu ze strany připomínal tank,stejně jako předchozí typ.Tanky ovšem nepřipomínal jeho pancíř,který bylo možné prostřelit i velkorážovým kulometem.Osádku navíc shora chránila jen plachta proti dešti.Tyto nedostatky však kompenzovala pohyblivost,vysoká palebná síla a nízká siluleta tohoto vozidla.Vysokou rychlost umožňoval vzadu umístěný,původně letecký hvězdicový motorKromě něj byl ve vozidle prostor pro pětičlennou osádku,45 kanónových nábojů a také nábojový pás do protiletadlového kulometu ráže 12,7mm.Na zadní části věže byl navíc převis,vhodný k uložení dalšího vybavení.Navzdory svým kvalitám čekal toto vozidlo stejný osud jako předchozí typ a později se používalo jen jako samohybné dělo.Výroba stroje M18 trvala od července 1943 do října 1944 a zastavila se na 2507 vyrobených kusech.Kromě základního provedení vzniklo množství variant.Patřil mezi ně např.bezvěžový transportér materiálu M39,plamenomet T65,105 mm houfnice T88 nebo obojživelné vozidlo.Všechny tyto varianty ovšem vznikly jen jako prototypy.
Technicko-taktická data

Země původu:USA
Hlavní výzbroj:76,2 mm kanon M1A1 nebo M1A2
Pomocná výzbroj:12,7 mm kulomet na střeše nástavby
Pancéřování:13 mm
Bojová hmotnost:17 tun
Délka:6,65 m
Šířka:2,87 m
Výška:2,58 m
Pohonná jednotka:zážehový motor Continental o výkonu 340 koní
Maximální rychlost na silnici:89 km/h
Dojezd na silnici:169 km
Osádka:5

Uživatelský avatar
-=Nuke][Tux=-
Podpraporčík
Podpraporčík
Příspěvky: 392
Registrován: úte 30 říj, 2007 11:24
Bydliště: Třinec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod -=Nuke][Tux=- » pon 5 kvě, 2008 22:23

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) -=Nuke][Tux=- dne úte 24 bře, 2009 21:31, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
-=Nuke][Tux=-
Podpraporčík
Podpraporčík
Příspěvky: 392
Registrován: úte 30 říj, 2007 11:24
Bydliště: Třinec
Kontaktovat uživatele:

M18 u Bastogne

Příspěvekod -=Nuke][Tux=- » úte 6 kvě, 2008 23:13

Během bojů v Ardenách se při německé ofenzívě dostala 101. vzdušná výsadková divize do obklíčení kolem města Bastogne. Toto město bylo důležitou křižovatkou sedmi cest, kterou Němci museli bezpodmínečně dobýt aby získali kontrolu nad zásobovacími trasami a mohli tak zásobovat své postupijící jednotky palivem a municí. Němci dokončili obklíčení 20.prosince a poté spustili na město a jeho okolí nemilosrdnou palbu z děl a zbytku Luftwaffe. 101. vzdušná výsadková divize se tak dostala do situace, kdy byli odkázani pouze na letecké zásobování a to jen za příznivého počasí. S touto divizí uvízly ve městě také 4 stíhače M18 Hellcat.

Během německého útoku na město se tyto stíhače postavily do palebných pozic na předměstí a vyčkávali na německé tanky. Jakmile opustili němci zalesněný prostor a dostali se na louky kolem města, spustili stíhače palbu na nepřátelská obrněná vozidla. Využívali přitom svých vynikajicích manévrovacích schopností, a tak mohli ihned po zničení cíle zajet hlouběji do města a opět se vynořit na jiném místě a plnit svou úlohu. Během neustávajicích bojů přišel náhle nečekaný zvrat. Německý velitel si myslel, že špatně odhadl sílu amerických jednotek ve městě a dal pokyn k ústupu a přezkupení. Američané tak s obrovským štěstím odvrátili téměř jistou porážku. Tato osudná chyba stála Němce 2 dny. 2 dny, které si nemohli dovolit ztratit. Spojenci se totiž během těchto dvou dnů stačili se 4. obrněnou divizí generála Pattona přesunout blíže k městu a společně se třemi americkými kolonami mohlo začít osvobozování jednotek v Bastogne. Již 26.prosince byly německé jednotky pod těžkou spojeneckou palbou. Po zkončení palby následoval tankový útok na vesnici Assenois a později téhož dne došlo i k osvobození Bastogne.

Boj o město stál 12000 německých a 3900 amerických vojáků. Dále bylo zničeno 200 německých a 150 amerických obrněných vozidel.

101. vzdušná výsadková divize se tak dokázala ubránit pouze z leteckých zásob a se čtyřmi stíhači M18 Hellcat.
Nikdo ze 101. vzdušné výsadkové divize nikdy nepřiznal, že potřeboval zachránit z obklíčení v Bastogne.


Obrázek

Uživatelský avatar
-=Nuke][Tux=-
Podpraporčík
Podpraporčík
Příspěvky: 392
Registrován: úte 30 říj, 2007 11:24
Bydliště: Třinec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod -=Nuke][Tux=- » pát 9 kvě, 2008 21:22

Pár údajů o tomto vozidle

Plán na rychlý stíhač tanků pochází z prosince 1941. Požadavek počítal s motorem Wright Continental R-975 a 37mm dělem. V průběhu vývoje prototypů byla ráže hlavního děla postupně zvětšována – na 57 mm, později na 75 mm a nakonec na konečných 76 mm. V únoru 1943 byl konečně po řadě zkušebních prototypů představen konečný exemplář s konečným vzhledem a v červenci začala sériová výroba.

M18 byl konstruován primárně jako stíhač tanků – na rozdíl od M10, jehož design vychází z Shermanu. Byl tudíž menší s nízkou siluetou, o polovinu lehčí a o mnoho rychlejší, přitom se srovnatelnou výzbrojí. Uvnitř bylo taktéž více místa pro 5 členů osádk a pro munici do děla i do kulometu M2. Nevýhodu Hellcatu byla otevřená věž, takže osádka byla zcela nechráněna vystavena palbě a nepřízni počasí. Pozitiva ovšem převažovala.

První bojové nasazení M18 přišlo v létě 1944 ve Francii a Itálii. Protože měl Hellcat poměrně slabé pancéřování (9 – 27 mm), musely se jeho osádky uchýlit k taktice „hit-and-run“, čili rychlých a nečekaných úderů, po kterých se okamžitě zase stahovaly. 76 mm dělo ovšem poskytovalo dostatečnou kapacitu na proražení i těch nejtěžších pancéřování německých tanků.

Ničivou silou, jakou protitankové prapory vybavené M18 představovaly, dokumentuje třeba 630tá Tank Destroyer Battalion – v červenci 1944 zničil prapor 53 Pantherů a Tigerů a 15 samohybných děl, přičemž ztratil 17 strojů M18.

Produkce pokračovala do října 1944, přičemž bylo vyrobeno na 2500 kusů. Po válce byly M18 vyřazeny. Po zrušení protitankových praporů ze služby u US ARMY však byly exportovány do několika zemí, např. do Jugoslávie, kde sloužily až do počátku 90. let.

Existovala jediná sériově vyráběná varianta M18 odlišná od originálu - označována jako M39, což byl defacto podvozek M18 bez věže sloužící jako obrněný transportér.




M18 Hellcat

Výroba: červenec 1943 až říjen 1944
Vyrobeno kusů: 2507

Hmotnost: 18 142 kg

Osádka: 5

Rozměry:
- celková délka: 6 650 mm
- délka korby: 5 280 mm
- šířka: 2 870 mm
- výška: 2 570 mm
- světlá výška: 363 mm

Brodivost: 1,2 m

Překročivost: 1,86 m
Výstupnost: 0,91 m

Maximální stoupání: 60%

Pohonná jednotka:
- typ: Continental R-975-C4, vzduchem chlazený devítiválec
- maximální výkon: 460 k při 2400 ot/min

Převodovka:
- 900T Torqmatic (3 rychlosti vpřed, 1 vzad)

Maximální rychlost:
- na silnici: 80 km/h

Palivová nádrž 750 l

Jízdní dosah:
- na silnici: 160 km

Výzbroj:
- kanon M1A1 / M1A1C / M1A2 ráže 76 mm se zásobou 45 nábojů
- kulomet M2HB ráže 12,7 mm se zásobou 800 nábojů


Zpět na „Stíhače tanků, útočná děla“