OT-64 SKOT(T813 8x8)

Uživatelský avatar
Michal Kroužek
Šéfredaktor
Šéfredaktor
Příspěvky: 4599
Registrován: pát 11 srp, 2006 20:15
Bydliště: Sezimovo Ústí, Česká Republika
Kontaktovat uživatele:

OT-64 SKOT(T813 8x8)

Příspěvekod Michal Kroužek » pon 18 zář, 2006 13:57

OT-64 SKOT(T813 8x8)
Obrázek
Obrněný kolový obojživelný transportér OT-64 SKOT(T813 8x8) je bojový i dopravní prostředek používaný u mechanizovaných, spojovacích a dalších speciálních jednotek. Byl vyvyjen jako náhrada za zasaralý obrněný transportér OT-810.V roce 1951 byl zkonstruován prototyp, v roce 1961 byla vyrobena první zkušební série a uzavřena smlouva mezi ČR a Polskem o společné výrobě. Motor a nápravy byli použity z T-813, v Polsku byla vyráběna karoserie. Do výzbroje byl zařazen v roce 1964. Na svou dobu se vyznačoval velmi dobrou konstrukcí, bojovými a jízdními vlastnostmi. Na silnici může jet rychlostí 100 km/h. Pancíř chrání proti střelbe z kulometů a střepinám. Původně je OT-64A vyzbrojen 14,5mm kulometem KPVT a spřaženým 7,62mm kulometem SGMT, který byl posupně nahrazen 7,62mm tankovým kulometem PKT . U některých nových verzí OT-64A je místo KPVT použit 12,7mm protiletadlový kulomet NSV. V současnosti je OT-64 vyřazován z výzbroje AČR.

Verze
OT-64 – bez výzbroje používán např. jako sanitní verze
OT-64 A – s výzbrojí
OT-64 DTP – dílenský technický prostředek

OT-64

Osádka 2 + 18
Výška 2 400 mm
Šířka 2 500 mm
Délka 7 450 mm
Světlá výška 400 mm
Bojová hmotnost 13 000 kg
Maximální rychlost jízdy 94 km/h
Maximální rychlost plavby 9 km/h
Jízdní dosah 740 km

OT-64A
Osádka 2 + 8
Výška 2 700 mm
Šířka 2 500 mm
Délka 7 450 mm
Světlá výška 400 mm
Bojová hmotnost 13 500 kg
Maximální rychlost jízdy 94 km/h
Maximální rychlost plavby 9 km/h
Jízdní dosah 740 km


Michal Kroužek
Naposledy upravil(a) Michal Kroužek dne pát 1 čer, 2007 12:31, celkem upraveno 1 x.
Zbraně a vojenská technika a menší bratříček o airsoftu Airsoftmania.cz. Nově pak jsem i na Shinigami-san. Tam se věnuji civilnějším tématům.
Obrázek
Obrázek
Play Supremacy 1914, the free real-time strategy online games and the Browsergame of the Year 2009!

Volňas

Příspěvekod Volňas » stř 3 led, 2007 22:14

Chtěl bych jen reagovat na informace, které uvádíš o SKOTovi a trochu je poopravit a doplnit.
1) Motor použitý u SKOTa není z T-813 (T 930) ale z Tatry 138 (T-928) A tak namísto 12-válce o výkonu 250 HP má jen 8-válec o výkonu 180 HP. Je to tak, že T-930 je o 4 válce větší synek motoru T-928. Motor je spojen s 5-ti stupňovou poloautomatickou převodovkou Wilson.Ta funguje stejně jako předvolba (půlka) u Tatry. A to tak, že zvolený převodový stupeň je zařazen až po sešlapnutí spojky.
2) Na první pohled se opravdu zdá, že podvozek je z Tatry 813, které se v provedení 8x8 přezdívá KOLOS. Při projektování se vycházelo z podvozku T-111 a T-138. Ale kdybychom otočili SKOTa na záda, zjistíme že podoba je minimální. Zatímco Tatra v osmikolovém provedení využívá k pérování listová pera a nápravy jsou kyvadlové, tak SKOT má každé kolo odpérované dvojicí vynutých pružin, umístěných v lichoběžníkové polonápravě. Tedy něco podobného jako přední nápravy škodovky.

A když už jsme u těch Tater, tak jen takovou malou zajímavost: všichni známe SaKH vz.77 DANA. A všichni známe T-815 8x8. Už ne každý ale ví, že DANA má motor umístěný vzadu. Je to tedy tak trochu auto naruby. A už skoro nikdo neví, že podvozek DAN(Y) je tatínek podvozku T-815 8x8.
Podvozek DAN(Y) vychází z podvozku T-813 a dále podstoupil vývoj až do podoby podvozku T-815.

Tyto informace jsem získal během studia na VA Brno, obor Dopravní-manipulační technika.
Jinak jsem 3. generací Tatrovák. Můj dědeček a tatínek pocházeli z Příbora a oba pracovali v Kopřivnici. Dědeček jako zkušební řidič nákladních automobilů. Poslední co zajížděl byl KOLOS.Tatínek se vyučil automechanik a po vojně zůstal v ČB. Já sloužím v Bechyni u 151. ženijního praporu a jsem řidič T-815 (a všeho jiného co má volant.)

volnasovo@seznam.cz

Uživatelský avatar
Michal Kroužek
Šéfredaktor
Šéfredaktor
Příspěvky: 4599
Registrován: pát 11 srp, 2006 20:15
Bydliště: Sezimovo Ústí, Česká Republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Michal Kroužek » sob 6 led, 2007 11:06

Tak jsem se na ty údaje kouknul do knížky Tanková a automobilová technika v české a slovenské armádě.
Motor je osmiválcový čtyřdobý vznětový motor typu T 928-14 a podvozek má pérování pomocí 16 vinutých pružin.
Kdžy bude někdy čas, ta sepíšu nový článek o OT-64, rozsáhlejší a doufám, že bez chyb.
Zbraně a vojenská technika a menší bratříček o airsoftu Airsoftmania.cz. Nově pak jsem i na Shinigami-san. Tam se věnuji civilnějším tématům.
Obrázek
Obrázek
Play Supremacy 1914, the free real-time strategy online games and the Browsergame of the Year 2009!

Uživatelský avatar
JRut
Redaktor
Příspěvky: 277
Registrován: ned 13 srp, 2006 13:18
Bydliště: Čelákovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JRut » sob 6 led, 2007 13:58

Já to mám (doufám) v článku
http://www.vojsko.net/index.php?clanek=pozemni/otbvp/ot64
správně, až na ten podvozek, protože v absolutní většině mě známých zdrojů není uvedeno z jakého podvozku se vycházelo a u těch zbývajících je uveden právě podvozek T 813. Toto je poprvé, kdy se dozvídám něco jiného, tudíž se pokusím někde ověřovat :) , ale vzhledem k faktu, že se T 813 vyráběla až od roku 1967, tak to bude asi pravda.
Lidé kteří zapomenou svou minulost jsou odsouzeni k tomu aby ji prožili znovu.

OtaLosna
Vojín
Vojín
Příspěvky: 1
Registrován: stř 11 črc, 2007 10:31

OT 64 v akci

Příspěvekod OtaLosna » stř 11 črc, 2007 10:34

pokud jste nebyli v Jarově, tak koukněte jak se šedesát čtyřka vypořádala s tamějším terénem

Kód: Vybrat vše

http://www.vyladeno.tv/lynx/07/2007/media/1532


Zpět na „Obrněná vozidla, OT, BVP“