Bell UH-1 Iroquois

Vojenské i civilní vrtulníky a konvertoplány
Uživatelský avatar
Juris
Četař
Četař
Příspěvky: 59
Registrován: úte 10 úno, 2009 7:46
Bydliště: Veselí 134
Kontaktovat uživatele:

Bell UH-1 Iroquois

Příspěvekod Juris » stř 11 úno, 2009 10:21

UH-1 Jednomotorový (verze UH-1N dvoumotorový) víceúčelový vrtulník klasického uspořádání s dvoulistým nosným a vyrovnávacím rotorem, určený k přepravě osob a materiálu. Oficiální jméno zní Iroquois, ale většinou je známý pod přezdívkou "Huey" (původní označení bylo HU-1)

Pod vojenským označením UH-1 se skývají tři modely:
Bell Model 204 (verze UH-1A, B, C, E, F, L, M a HH-1K)
Bell Model 205 (verze UH-1D, H, V, HH-1H a EH-1H)
Bell Model 212 (verze UH-1N)


UH-1C

Základní technické údaje:

Průměr nos.rotoru............13,4 m
Průměr vyr.rotoru..............2,6 m
Délka s rotorem.............16,15 m
Délka trupu......................11,7 m
Výška celková...................3,8 m
Max.rychlost................235 km/h
Cestovní rychlost..........225 km/h
Dolet..............................615 km
Praktický dostup.............3500 m
Hmotnost:
Prázdná.........................2300 kg
Max.vzletová.................3900 kg

Motor.........................T53-L-11
Výkon motoru...............820 kW

UH-1B An Khe Special UH-1B Motor T53-L-5 o výkonu 715 kW, pozdější série mají motor T53-L-11 (820 kW). Nákladní kabina pro sedm osob, tři zraněné nebo 1350 kg nákladu. Verze B byla ve Vietnamu používána také jako gunship. Gunshipy UH-1B nosily různé kombinace výzbroje např: granátomet ráže 40 mm a rakety ráže 70 mm.

UH-1C Easy Raider UH-1C Motor T53-L-11, oproti UH-1B má širší rotorové listy a změněnou hlavu nosného rotoru. "Huey model Charlie" vznikl jako gunship, tento gunship je známý také jako "Huey Hog" nebo "gunship model Charlie".






UH-1C #66-15045, 174.AHC, Duc Pho, 1970

UH-1E UH-1E Verze vycházela z UH-1C a byla určena pro USMC. V kabině bylo místo pro osm osob. Vrtulníky se používaly k přepravě i k palebné podpoře. Dodávka strojů začala v roce 1964, skončila po roce a bylo vyrobeno 192 kusů.





UH-1F UH-1F Verze pro USAF určená k dopravě raket mezi základnami. Konstrukce vycházela z verze UH-1B, měla však motor T58-GE-3 o výkonu 950 kW redukovaným na 820 kW. Ve Vietnamu je používala jediná jednotka, 20.SOS/14.SOW "Green Hornets". Někdy bývá označován jako UH-1P nebo UH-1F/P.



UH-1H

Základní technické údaje:

Průměr nos.rotoru............14,6 m
Průměr vyr.rotoru..............2,6 m
Délka s rotorem...............17,6 m
Délka trupu......................12,7 m
Výška celková...................4,4 m
Max.rychlost................205 km/h
Cestovní rychlost..........180 km/h
Dolet..............................510 km
Praktický dostup.............3810 m
Hmotnost:
Prázdná.........................2360 kg
Max.vzletová.................4310 kg

Motor.........................T53-L-13
Výkon motoru..............1044 kW

UH-1D UH-1D Model 205 se od modelu 204 lišil především delším trupem a větší kabinou. Do UH-1D se montoval motor T53-L-11 o výkonu 820 kW. Kabina pro 12 až 14 osob, šest raněných, nebo 1800 kg nákladu. Verze D se také používala jako gunship.



UH-1H UH-1H Motor T53-L-13 o výkonu 1044 kW. Americké armádě dodáván od roku 1967. Na verzi UH-1H byly přestavovány i UH-1D.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
JURIS

Uživatelský avatar
Raider
Četař
Četař
Příspěvky: 35
Registrován: stř 13 bře, 2013 21:02

Re: Bell UH-1 Iroquois

Příspěvekod Raider » ned 18 dub, 2021 9:47

Německo vyřadilo po 53 letech vrtulníky UH-1D sloužící pro službu SAR.


Zpět na „Vrtulníky a konvertoplány“