North American F-86 Sabre
North American F-86 Sabre
- Michal Kroužek
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 4599
- Registrován: pát 11 srp, 2006 20:15
- Bydliště: Sezimovo Ústí, Česká Republika
- Kontaktovat uživatele:
North American F-86 Sabre
Zbraně a vojenská technika a menší bratříček o airsoftu Airsoftmania.cz. Nově pak jsem i na Shinigami-san. Tam se věnuji civilnějším tématům.
Play Supremacy 1914, the free real-time strategy online games and the Browsergame of the Year 2009!
Play Supremacy 1914, the free real-time strategy online games and the Browsergame of the Year 2009!
-
- Desátník
- Příspěvky: 15
- Registrován: sob 27 čer, 2009 13:09
North American F-86 Sabre
North American F-86 Sabre
North American Aviation F-86 Sabre byl americký proudový stíhací letoun, vyvíjený od poloviny 40. let XX. století.
Stal se jedním z nejrozšířenějších západních proudových letounů v prvním období studené války. Varianty F-86 vyráběla ve velkých sériích kanadská firma Canadair pod označením Canadair Sabre. U těchto variant byl většinou instalován výkonnější motor Orenda. Kanadské F-86 používala také řada států NATO. Americká varianta F-86 byla licenčně vyráběna také v Itálii a Japonsku. Výrazně upravenou verzi F-86 vyráběla australská továrna CAC pod označením CAC CA-27 Sabre.
Vývoj
Na projektu NA-140 začali konstruktéři North American pracovat ještě za války v květnu 1945. 18. 5. získala firma objednávku na trojici prototypů XP-86. Vzhledem k náročným požadavkům USAF bylo nutné projekt výrazně přepracovat. V konstrukci byly využity nové poznatky z ukořistěných nacistických výzkumů, včetně šípového křídla. V prosinci 1946 objednalo letectvo zaváděcí sérii 33 letadel P-86A. První prototyp XP-86 vzlétl 1. 10. 1947 a 26. 4. 1948 překonal rychlost zvuku, další dva prototypy následovaly v květnu t.r. První, již přeznačený, sériový F-86A byl USAF předán 28. 5. 1948 a již 10. 6. se objednávka zvýšila o 333 a o necelý rok později o dalších 188 strojů.
Varianty
- USA - USAF
* XF-86 - tři prototypy, původně označené jako XP-86 či North American model NA-140.
* YF-86A - První prototyp s motorem General Electric J47.
* F-86A - Model NA-151 a NA-161. Postaveno 554 kusů.
* DF-86A - Několik F-86A, přestavěných na bezpilotní cíle.
* RF-86A - Přestavba F-86A na průzkumnou variantu. 11 kusů.
* F-86B - Model NA-152. Objednáno 188 kusů jako vylepšení F-86A s prostornějším trupem a silnějšími brzdamy. Nakonec dodány jako F-86A-5.
* F-86C - NA-157. Původně objednáno 118 kusů, ale postavenz nakonec jen 2.
* YF-86D - NA-164. Prototyp varianty určené pro boj za každého počasí. Původně označen YF-95A.
* F-86D - Varianta pro boj za každého počasí vzbavená radarem v přídi. Původně označená F-95A. Postaveno 2 506 kusů. Modely NA-165, NA-177, NA-173, NA-190 a NA-201. S ostatními variantami F-86 se shodovalo jen 25% jejich dílů. Měly širší trup pro umístění radaru s většího motoru s přídavným spalováním. Výybroj tvořilo 24 neřízených střel FFAR ráže 2.75 palce "Mighty Mouse".
* F-86E - Vylepšený systém řízení, plovoucí výškovka. Model NA-170 a NA-172. Postaveno 456 kusů. 60 z nich postavil pro USAF Canadair.
* F-86E(M) - Označení původně britských F-86, předaných dalším státům NATO.
* QF-86E - Modifikace Kanadských Sabrů, upravených na cvičné cíle.
* F-86F - Výkonnější motor a nové křídlo. Postaveno 2 239 kusů (300 z nich bylo dokončeno v Japonsku). F-86F měl značně lepší vlastnosti ve vysokých rychlostech a vyšší přistávací rychlost. Podvarianta F-40 měla za cenu mírně nižší rychlosti zlepšené letové vlastnosti ve vysokých a nízkých rychlostech a lepší vlastnosti při přistání. Hodně starších F-86F bylo později upraveno na standard F-86F-40.
* QF-86F - 50 původně Japonských F-86F, přestavěných pro US Navy na cvičné cíle.
* RF-86F - Několik F-86F upravených na průzkumné. Takto bylo upraveno i 18 Japonských F-86F.
* TF-86F - 2 kusy F-86F, upravené na dvousedadlové cvičné letouny s prodlouženým trupem. Označeny jako model NA-204.
* F-86G - Plánované označení F-86D s vylepšeným motorem a dalšímy změnamy. Všech 406 postavených kusů ale bylo označeno jako F-86D.
* YF-86H - Výrazně upravený stíhací bombardér s hlubším trupem, jiným motorem a větším rozpětím. Postaveny dva kusy jako model NA-187.
* F-86H - Sériová verze YF-86H. Stíhací bombardér schopný nést jaderné ybraně. Postaveno 473 kusů jako model NA-187 a NA-203.
* QF-86H - 29 kusů F-86H, upravených na cvičné cíle.
* F-86J - Jeden kus F-86A s motorem Orenda, označený jako NA-167. Uvažovaná varianta s výkonnějšími kanadskými motory. Nerealizováno.
* YF-86K - F-86D upravená pro export. Místo raket měla 4 kańony ráže 20 mm, zjednodušený systém řízení palby. 2 Kusy.
* F-86K - Varianta F-86D vyvinutá pro letectva NATO. Postaveno 120 kusů v USA a dalších 221 postavil Italský FIAT. Místo raket nesl 4 kanóny ráže 20 mm po 132 nábojích.
* F-86L - Upravené F-86D s novou elektronikou, upraveným kokpitem. 981 přestavěných kusů.
- USA - US Navy
* North American FJ Fury
- Austrálie - CAC
* CAC CA-27 Sabre
- Kanada - Canadair
* Canadair Sabre Mk 1
* Canadair Sabre Mk 2
* Canadair Sabre Mk 3
* Canadair Sabre Mk 4
* Canadair Sabre Mk 5
* Canadair Sabre Mk 6
Produkce celkem
* North American - 6297 F-86 (a 1115 North American FJ Fury)
* Canadair - 1815 ks.
* CAC - 112 ks.
* FIAT - 221 ks.
* Micubiši - 300 ks.
* Celkem: 9 860 ks.
F-86F Sabre
* Osádka: 1
* Rozpětí: 11,3 m
* Délka: 11,4 m
* Výška: 4,5 m
* Nosná plocha: 29,11 m²
* Hmotnost prázdného letounu: 5046 kg
* Vzletová hmotnost: 6893 kg
* Max. vzletová hmotnost: 8233 kg
Pohonná jednotka
* 1× proudový motor General Electric J47-GE-27 turbojet, palivo JP-4
o Tah motoru: 26,29 kN
Výkony
* Nejvyšší rychlost: 1105 km/h ve výšce 6446 m
* Dostup: 15 118 m
* Stoupavost: 41,15 m/s u hlaviny moře
* Dolet: 2454 km
* Vzletová rychlost: 199,64 km/h
* Dojezd při přistání: 710,18 m
Výzbroj
* 6× 12,7mm kulomet (1 602 nábojů)
* až 900 kg pum, napalmu, neřízených střel. Letoun měl 4 závěsníky. Dva z nich byly určené pro přídavné nádrže či taktické jaderné pumy.
Text pochází z cs.wikipedia.org/wiki/F-86
North American Aviation F-86 Sabre byl americký proudový stíhací letoun, vyvíjený od poloviny 40. let XX. století.
Stal se jedním z nejrozšířenějších západních proudových letounů v prvním období studené války. Varianty F-86 vyráběla ve velkých sériích kanadská firma Canadair pod označením Canadair Sabre. U těchto variant byl většinou instalován výkonnější motor Orenda. Kanadské F-86 používala také řada států NATO. Americká varianta F-86 byla licenčně vyráběna také v Itálii a Japonsku. Výrazně upravenou verzi F-86 vyráběla australská továrna CAC pod označením CAC CA-27 Sabre.
Vývoj
Na projektu NA-140 začali konstruktéři North American pracovat ještě za války v květnu 1945. 18. 5. získala firma objednávku na trojici prototypů XP-86. Vzhledem k náročným požadavkům USAF bylo nutné projekt výrazně přepracovat. V konstrukci byly využity nové poznatky z ukořistěných nacistických výzkumů, včetně šípového křídla. V prosinci 1946 objednalo letectvo zaváděcí sérii 33 letadel P-86A. První prototyp XP-86 vzlétl 1. 10. 1947 a 26. 4. 1948 překonal rychlost zvuku, další dva prototypy následovaly v květnu t.r. První, již přeznačený, sériový F-86A byl USAF předán 28. 5. 1948 a již 10. 6. se objednávka zvýšila o 333 a o necelý rok později o dalších 188 strojů.
Varianty
- USA - USAF
* XF-86 - tři prototypy, původně označené jako XP-86 či North American model NA-140.
* YF-86A - První prototyp s motorem General Electric J47.
* F-86A - Model NA-151 a NA-161. Postaveno 554 kusů.
* DF-86A - Několik F-86A, přestavěných na bezpilotní cíle.
* RF-86A - Přestavba F-86A na průzkumnou variantu. 11 kusů.
* F-86B - Model NA-152. Objednáno 188 kusů jako vylepšení F-86A s prostornějším trupem a silnějšími brzdamy. Nakonec dodány jako F-86A-5.
* F-86C - NA-157. Původně objednáno 118 kusů, ale postavenz nakonec jen 2.
* YF-86D - NA-164. Prototyp varianty určené pro boj za každého počasí. Původně označen YF-95A.
* F-86D - Varianta pro boj za každého počasí vzbavená radarem v přídi. Původně označená F-95A. Postaveno 2 506 kusů. Modely NA-165, NA-177, NA-173, NA-190 a NA-201. S ostatními variantami F-86 se shodovalo jen 25% jejich dílů. Měly širší trup pro umístění radaru s většího motoru s přídavným spalováním. Výybroj tvořilo 24 neřízených střel FFAR ráže 2.75 palce "Mighty Mouse".
* F-86E - Vylepšený systém řízení, plovoucí výškovka. Model NA-170 a NA-172. Postaveno 456 kusů. 60 z nich postavil pro USAF Canadair.
* F-86E(M) - Označení původně britských F-86, předaných dalším státům NATO.
* QF-86E - Modifikace Kanadských Sabrů, upravených na cvičné cíle.
* F-86F - Výkonnější motor a nové křídlo. Postaveno 2 239 kusů (300 z nich bylo dokončeno v Japonsku). F-86F měl značně lepší vlastnosti ve vysokých rychlostech a vyšší přistávací rychlost. Podvarianta F-40 měla za cenu mírně nižší rychlosti zlepšené letové vlastnosti ve vysokých a nízkých rychlostech a lepší vlastnosti při přistání. Hodně starších F-86F bylo později upraveno na standard F-86F-40.
* QF-86F - 50 původně Japonských F-86F, přestavěných pro US Navy na cvičné cíle.
* RF-86F - Několik F-86F upravených na průzkumné. Takto bylo upraveno i 18 Japonských F-86F.
* TF-86F - 2 kusy F-86F, upravené na dvousedadlové cvičné letouny s prodlouženým trupem. Označeny jako model NA-204.
* F-86G - Plánované označení F-86D s vylepšeným motorem a dalšímy změnamy. Všech 406 postavených kusů ale bylo označeno jako F-86D.
* YF-86H - Výrazně upravený stíhací bombardér s hlubším trupem, jiným motorem a větším rozpětím. Postaveny dva kusy jako model NA-187.
* F-86H - Sériová verze YF-86H. Stíhací bombardér schopný nést jaderné ybraně. Postaveno 473 kusů jako model NA-187 a NA-203.
* QF-86H - 29 kusů F-86H, upravených na cvičné cíle.
* F-86J - Jeden kus F-86A s motorem Orenda, označený jako NA-167. Uvažovaná varianta s výkonnějšími kanadskými motory. Nerealizováno.
* YF-86K - F-86D upravená pro export. Místo raket měla 4 kańony ráže 20 mm, zjednodušený systém řízení palby. 2 Kusy.
* F-86K - Varianta F-86D vyvinutá pro letectva NATO. Postaveno 120 kusů v USA a dalších 221 postavil Italský FIAT. Místo raket nesl 4 kanóny ráže 20 mm po 132 nábojích.
* F-86L - Upravené F-86D s novou elektronikou, upraveným kokpitem. 981 přestavěných kusů.
- USA - US Navy
* North American FJ Fury
- Austrálie - CAC
* CAC CA-27 Sabre
- Kanada - Canadair
* Canadair Sabre Mk 1
* Canadair Sabre Mk 2
* Canadair Sabre Mk 3
* Canadair Sabre Mk 4
* Canadair Sabre Mk 5
* Canadair Sabre Mk 6
Produkce celkem
* North American - 6297 F-86 (a 1115 North American FJ Fury)
* Canadair - 1815 ks.
* CAC - 112 ks.
* FIAT - 221 ks.
* Micubiši - 300 ks.
* Celkem: 9 860 ks.
F-86F Sabre
* Osádka: 1
* Rozpětí: 11,3 m
* Délka: 11,4 m
* Výška: 4,5 m
* Nosná plocha: 29,11 m²
* Hmotnost prázdného letounu: 5046 kg
* Vzletová hmotnost: 6893 kg
* Max. vzletová hmotnost: 8233 kg
Pohonná jednotka
* 1× proudový motor General Electric J47-GE-27 turbojet, palivo JP-4
o Tah motoru: 26,29 kN
Výkony
* Nejvyšší rychlost: 1105 km/h ve výšce 6446 m
* Dostup: 15 118 m
* Stoupavost: 41,15 m/s u hlaviny moře
* Dolet: 2454 km
* Vzletová rychlost: 199,64 km/h
* Dojezd při přistání: 710,18 m
Výzbroj
* 6× 12,7mm kulomet (1 602 nábojů)
* až 900 kg pum, napalmu, neřízených střel. Letoun měl 4 závěsníky. Dva z nich byly určené pro přídavné nádrže či taktické jaderné pumy.
Text pochází z cs.wikipedia.org/wiki/F-86
Re: North American F-86 Sabre
Jagdgeschwader 72 Leck F-86 Sabre/ T-33 ca. 1960