"Ein zweites eisen im feuer - druhé želízko v ohni! To b důvod existence vzhledného i úhledného latadla z dílny ing.Kurta Tanka, které poprvé vystřelilo ze svých zbraní u II/JG 26 Schlaggeter nad kanálem v roce 1941..." Cpt. Eric Brown
Focke Wulf Fw 190
Fw 190 byl typickým představitelem letounů druhé generace. Konstruktér, diplomovaný Kurt Tank, se snažil maximálně využít poznatků z bojů ve Španělsku, letku "Legie Condor". Celá konstrukční filosofie byla zaměřena zejména na snadnou údržbu v polních podmínkách a poté na rychlou výrobu bez velké potřeby kvalifikovaných lidí.
Začátky Focke wulfu 190 nebyly nijak slavné, poněvadž se ze začátku setkával s nezájmem ze strany štábu Luftwaffe, které necítilo žádnou potřebu nahradit užívaný Bf109. Naštěstí pro letectv,zaujala Reichsloftfahrministerium (nevim jak se to píše) o něco prozíravější postoj, a třebaže nebyl technický úřad v té době nijak nakolněn letadlům s hvězdicomvým motorem, plán dodávek motorů Dailer Benz jej přiměl souhlasit s návrhem Kurta Tanka,který právě hvězdicové motory Daimler Benz plánoval ve Fw190 použít. Začlenění motoru do konstrukce Fw190 byl vzkutku odvážný kousek, ale Kurt Tank jej zvládl na výbornou a letadlo tak bylo nejen výborně ovladatelné,kompaktní, ale stalo se z něj tímte skoro umělecké dílo.
Premiéra Focke wulfů se konala nad kanálem La Manch, kde letka těchto nových strojů zaútočila na formaci Spitfirů (asi Mk.V).Spitfiry se podařilo skvěle překvapit a během krátké doby šly dolů hned čtyři tyto stroje, aniž by FW190-ky zaznamenaly nějaké ztráty. Britové dokonce chvíli zastávali názor, že se jedná o ukořistěné francouzské Hawky H.75.
Z Focke Wulfu se později vyvinul letoun Ta152.
Některé vybrané typy:
Focke Wulf Fw 190 A-8
Tato verze byla nejpočetnější ze všech sérií a v tomto provedení se vyrobilo asi 1300 strojů.oproti dřívějsším verzím měla výkonnější motor, dokonalejší pancéřování a přepracovaná elektrika. Dále byly vyzkoušeny vláštní zbraně, jako například: SG113, SG117, SG 116 a RuhrStahl X4
Focke Wulf Fw 190 B
Tento letoun se v podstatě lišil motorem,používal totiž motor Junkers Jumo 213,který byl chlazený kapalinou, nikoliv vzduchem jako u předchozího motoru. Hlavní význam tohot kroku spočíval ve špatném výkonu motoru Daimler Benz ve velkých výškách a Fw například řady A nebyl schopen rychle vystoupat do velké výšky a tak ztrácel schopnost rychlého boje proti výškovým bombardérům (Avro Lancaster, B17, B29 atd.)
Focke Wulf Fw 190 G
Toto byla v podstatě vylepšená verze A. Byl vylepšen dolet a systém přídavných nádrží,ale výzbroj byla snížena na dva kanony MG151. U verze G2 pak došlo k nápadnému zdelšení trupu
Technické parametry:
Posádka: 1
Rozpětí: 10,51 m
Délka: 9 m
Výška: 3,95 m
Nosná plocha: 18,3 m²
Hmotnost (prázdná): 3 050 kg
Hmotnost (vzletová): 4 390 kg (
Maximální vzletová hmotnost: přibližně 4 900 kg (s 500kg pumou)
Pohonná jednotka: hvězdicový motor BMW 801D-2 (u Fw 190 A-8 se používaly dva plnicí tlaky, viz níže, dva různé motory 801 D-2 tedy mohly mít jiný výkon)
Letové parametry:
Max rychlost: 640-480km/h (velice závisí na výšce díky motoru)
dolet: 1035km (1400 s přídavnou nádrží)
dostup: 10 300m
Výzbroj:
Dva kulomety MG 131 13mm (475 nábojů na zbraň)
Dva kanony MG151 20E 20mm v kořenech křídla (250 nábojů na zbraň)
Dva kanony MG151 20E 20mm ve vnějších částech kříla (140 nábojů na zbraň)
Závěsníky na pumy o hmotnosti 250kg, 500kg a 40kg. Dále velké množství přídavných kulometů, kanonů atd.
Dá se říci,že Fw 190 patřil k nejlepším a zároveň asi nejversatilnějším letadlům 2. světové války...
Autor: BenKenobi
Focke-Wulf Fw 190
- Michal Kroužek
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 4599
- Registrován: pát 11 srp, 2006 20:15
- Bydliště: Sezimovo Ústí, Česká Republika
- Kontaktovat uživatele:
Re: Focke-Wulf Fw 190
Zbraně a vojenská technika a menší bratříček o airsoftu Airsoftmania.cz. Nově pak jsem i na Shinigami-san. Tam se věnuji civilnějším tématům.
Play Supremacy 1914, the free real-time strategy online games and the Browsergame of the Year 2009!
Play Supremacy 1914, the free real-time strategy online games and the Browsergame of the Year 2009!