North American P-51 Mustang

Uživatelský avatar
Michal Kroužek
Šéfredaktor
Šéfredaktor
Příspěvky: 4599
Registrován: pát 11 srp, 2006 20:15
Bydliště: Sezimovo Ústí, Česká Republika
Kontaktovat uživatele:

North American P-51 Mustang

Příspěvekod Michal Kroužek » pát 7 lis, 2008 14:54

North American P-51 Mustang

Obrázek
Zbraně a vojenská technika a menší bratříček o airsoftu Airsoftmania.cz. Nově pak jsem i na Shinigami-san. Tam se věnuji civilnějším tématům.
Obrázek
Obrázek
Play Supremacy 1914, the free real-time strategy online games and the Browsergame of the Year 2009!

Richard I. Bong
Desátník
Desátník
Příspěvky: 15
Registrován: sob 27 čer, 2009 13:09

North American P-51 Mustang

Příspěvekod Richard I. Bong » sob 27 čer, 2009 13:22

North American P-51 Mustang

Obrázek

Určení: stíhací letoun
Výrobce: North American Aviation
První let: 26. října 1940
Zařazen: 1942
Vyřazen: 1957 (národní letecká garda)
Hlavní uživatel: USAAF
Vyrobeno: 15 875 ks
Cena za kus: 50 985 $ v roce 1945
Varianty: Twin Mustang

North American P-51 Mustang byl jednomístný stíhací letoun dlouhého doletu, který během druhé světové války sloužil na straně spojenců; během ní se stal nejúspěšnějším stíhačem.

Většinou doprovázel bombardéry při náletech na Německo a spojencům pomohl získat vzdušnou převahu. Byl nasazen i v Tichomoří proti Japonsku.

Korejskou válku stroj začal jako hlavní stíhačka a bitevní letoun spojenců, ale na jejím konci byl nahrazen proudovými letouny. Nicméně v některých letectvech Mustang sloužil ještě na začátku 80. let a několik jich létá dodnes jako akrobatické letouny.

Mustang byl původně vyvinut pro britské královské letectvo, protože nemělo dostatek strojů proti Luftwaffe. Firma North American měla tedy licenčně stavět letouny Curtiss P-40, ale nakonec navrhla, že během krátké doby navrhne vlastní letoun a Britové souhlasili.

První letoun vzlétl 26. října 1940, 178 dní po objednávce. Konstrukce prototypu byla výborná, byl použit nový laminární profil křídla, který byl větší při zachování stejné velikosti draku letounu, vešel se do něho celý podvozek, zbraně s municí i palivové nádrže. Nevýhodou byl motor Allison, který měl ve větších výškách nízký výkon a tak RAF stroje používala jen na průzkum. Americké letectvo zařadilo variantu A-36 jako bitevní letoun.

Britové pak do verze P-51A zamontovali svůj motor Merlin a výkony letounu, jako rychlost a stoupavost, výrazně vzrostly. Letouny byly poté sériově vyráběny jako P-51B a C s těmito motory, které v licenci stavěla firma Packard. Letouny, díky svému doletu, dokázaly letět s bombardéry nad Berlín a zpět. Následovaly verze D a K, které měly snížený hřbet a kapkovitý kryt kabiny, který zlepšil výhled, navíc mohly nést i přídavné nádže, což zvýšilo už tak velký dolet. Vrcholem válečné produkce byla verze H, která byla skoro o půl tuny lehčí než verze D a dosahovala rychlosti až 784 km/h, čímž se letoun stal nejrychlejším na straně spojenců. Další variantou byl dvoutrupý Twin Mustang.

Po válce letoun sloužil asi v 55 zemích; bojoval např. na straně Izraele ve válce za nezávislost a suezské krizi proti „hrdým arabským armádám“. Nebo v roce 1962 během indonézské invaze na nizozemskou Novou Guineu.

Specifikace (P-51D)

Technické údaje

* Osádka: 1
* Rozpětí: 11,28 m
* Délka: 9,83 m
* Výška: 4,17 m
* Nosná plocha: 21,65 m²
* Hmotnost prázdného stroje: 3232 kg
* Vzletová hmotnost: 4585 kg
* Maximální vzletová hmotnost: 5488 kg
* Pohonná jednotka: kapalinou chlazený vidlicový dvanactiválec Packard V-1650-7 (licence britského motoru Rolls-Royce Merlin) o maximálním bojovém výkonu 1720 hp (1282,6 kW)
* Geometrická štíhlost křídla: 5,88

Výkony

* Maximální rychlost: 703 km/h ve výšce 7620 m
* Cestovní rychlost: 580 km/h
* Pádová rychlost: 160 km/h
* Dostup: 12 770 m
* Počáteční stoupavost: 17,7 m/s
* Dolet: 1530 km (s palivem jen ve vnitřních nádržích)
* Dolet: 3700 km s přídavnými nádržemi

Výzbroj

* 6× kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm (2×400 a 4×270 nábojů)
* Max. 907 kg pum (dvě po 1000 librách) na závěsnících pod křídlem
* 6 raket HVAR kalibru 127 mm

Obrázek

Uživatelský avatar
Michal Kroužek
Šéfredaktor
Šéfredaktor
Příspěvky: 4599
Registrován: pát 11 srp, 2006 20:15
Bydliště: Sezimovo Ústí, Česká Republika
Kontaktovat uživatele:

Mustangs for the RAF (P-51A)

Příspěvekod Michal Kroužek » stř 10 říj, 2012 17:39

Mustangs for the RAF (P-51A)



The Mustang's achievements in WW2 with the USAAF tend to overshadow its work with the RAF, who of course took the aircraft in to combat before the Americans ever did. RAF operations can be grouped in to three types:

a. Army Co-operation including low level recce, naval strike using Allison engined P51A's or Mustang 1/ll's. Some also acted as low level interceptors against low flying German raiders.

b. Long range escort missions for coastal strike and bomber operations using Mustang lll's and lV's.

c. Ground attack and general fighter support using Mustang lll's and lV's.

The RAF loved the early Mustangs and it was very much missed when the production line closed in favour of the Merlin engined B's and C's. As a low level fighter the P51A had few equals in speed and range, even if its agility was exceeded by the low altitude cropped wing Spitfire Mk V's. Mustangs saw action all over Western Europe including Dieppe flying in ones and twos at ranges Spitfire's could only dream about in their armed versions. Mustangs had the standard day scheme of green/brown uppers and sky undersides later replaced by the green/Ocean Grey/Medium Sea Grey scheme. Markings were a standard mix of B roundels on the upper wings and C and C1's on the under sides of the wings and fuselage sides (A's on the green/Dark Earth versions). The RAF also had some of the 20mm cannon armed aircraft designated 1a's. The last Mustang 1/ll squadron kept their aircraft until 1945. All others having been replaced by other types or Merlin Mustang versions.


As North American ceased production of the Allison engined versions the RAF reequiped some of the squadrons with less well suited types such as the Spitfire Mk V. While the Spitfire is still the best fighter of WW2 in this role the early Mustangs were certainly the better aircraft as their long range and rugged construction were very useful operating at these altitudes and mission profiles. The RAF then shifted attention to the Merlin engined Mk lll's (the US B/C). The B/C were the same aircraft made by different factories with tiny differences between them, hence the RAF's use of the same designation. By late 1944 this version had established itself as a competent performer capable of doing all that was asked of it. RAF modifications gave the aircraft a bulged Malcolm canopy for improved visibility and cockpit access and the US modification to the ammunition feed resulted in an end to the gun jamming problems that beset the aircraft when it first entered service. Some authorities believe the Malcolm hooded C with the modified ammunition feeds to be better than the later P 51D due to the loss of lateral stability that resulted from removing the fuselage side area. These Mustangs roamed far and wide over Europe escorting RAF bombers as Bomber Command increasingly turned day light precision raids such as those carried out by 617 and 9 Squadron's using Tallboys and Grandslam earthquake bombs. Mustangs also carried out escorts for Mosquitoes and Beaufighters as far away as Norway for anti shipping strikes. Leonard Cheshire even used a Mustang for experimental target marking for 617 Squadron in place of the Mosquito he normally used. Almost all examples were green/Ocean Grey/Medium Sea Grey. Polish units often had colourful markings and large kill boards, 19 Squadron was quite well marked and its post war examples such as the well known Dooly Bird were almost gaudy. These Mustangs took part in the anti Diver patrols against the V1 and were very successful, even if the Tempest had the speed edge on the Mustang.

Specifications
Length: 32' 3" 9.8 m
Height: 12' 2" 3.7 m
Wingspan: 37' 11.3 m
Wingarea: 235.0 sq ft 21.8 sq m
Max Weight: 9,000 lb 4,081 kg

Propulsion No. of Engines: 1
Powerplant: Allison V-1710-81
Horsepower (each): 1200

Performance Range: 450 miles 724 km
Max Speed: 390 mph 628 km/h 339 kt
Ceiling: 31,350 ft 9,555 m
Zbraně a vojenská technika a menší bratříček o airsoftu Airsoftmania.cz. Nově pak jsem i na Shinigami-san. Tam se věnuji civilnějším tématům.
Obrázek
Obrázek
Play Supremacy 1914, the free real-time strategy online games and the Browsergame of the Year 2009!

Uživatelský avatar
Ryšák
Nadrotmistr
Nadrotmistr
Příspěvky: 219
Registrován: ned 1 srp, 2021 11:15

Re: North American P-51 Mustang

Příspěvekod Ryšák » sob 5 bře, 2022 20:35

How a P-51 Mustang Works
„Špatný tesař se hádá se svými nástroji. Špatný generál viní své vojáky z prohrané bitvy.“ — Johann Wolfgang von Goethe

Včelka
Rotný
Rotný
Příspěvky: 62
Registrován: pon 2 kvě, 2022 19:48

Re: North American P-51 Mustang

Příspěvekod Včelka » sob 28 kvě, 2022 11:49

P-51 Mustang | Sunrise Sortie I. Flying an icon

Medojed
Rotný
Rotný
Příspěvky: 71
Registrován: úte 1 bře, 2022 18:19

Re: North American P-51 Mustang

Příspěvekod Medojed » ned 5 čer, 2022 20:22

1700hp P-51D Mustang Onboard

Uživatelský avatar
Ganelon
Štábní rotmistr
Štábní rotmistr
Příspěvky: 255
Registrován: ned 19 led, 2020 12:05

Re: North American P-51 Mustang

Příspěvekod Ganelon » sob 25 úno, 2023 18:40

Mustangy používalo i Švédsko.
„Tvrdím, že každý může být dobrou hlavou čehokoli, sobru, domácnosti, města, vojska, jestliže pozná, co potřebuje, a dokáže si to opatřit.“ — Xenofón ?:-)


Zpět na „Stíhací“