Heinkel He 111Z "Zwilling"

Uživatelský avatar
Michal Kroužek
Šéfredaktor
Šéfredaktor
Příspěvky: 4286
Registrován: pát 11 srp, 2006 20:15
Bydliště: Sezimovo Ústí, Česká Republika
Kontaktovat uživatele:

Heinkel He 111Z "Zwilling"

Příspěvekod Michal Kroužek » pát 14 zář, 2007 17:45

Heinkel He 111Z "Zwilling"

Obrázek

Bombardéru Heinkel He 111Z byly vyrobeny 2 prototypy a 10 sériových strojů He 111Z-1.

Osádka: 7-10
Motor: 5 x Junkers Jumo 211F-2
Rozpětí křídel: 35,2 m
Délka: 16,4 m
Výška: 4 m
Hmotnost:
- prázdný 21500 kg
- naložený 28600 kg

Obrázek

Obrázek

Zdroj: warbirdsresourcegroup.org
Zbraně a vojenská technika a menší bratříček o airsoftu Airsoftmania.cz. Nově pak jsem i na Shinigami-san. Tam se věnuji civilnějším tématům.
Obrázek
Obrázek
Play Supremacy 1914, the free real-time strategy online games and the Browsergame of the Year 2009!

Uživatelský avatar
Montgomery
Nadrotmistr
Nadrotmistr
Příspěvky: 164
Registrován: úte 23 pro, 2008 0:03
Bydliště: Lukavice
Kontaktovat uživatele:

He

Příspěvekod Montgomery » úte 13 led, 2009 21:24

Proti tomuhle letadlu nejradši bojuju ve Sturmoviku.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt milionu statistika.
O hranice se nejedná, o hranice se střílí. T.G.M
Každá válka vede k míru. Já

Uživatelský avatar
Duke
Správce fora
Správce fora
Příspěvky: 2712
Registrován: čtv 20 črc, 2006 20:43
Skype: Dukecze
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Duke » úte 13 led, 2009 22:37

Chtěl bych vidět reakci spojeneckýho pilota když viděl tohle. :lol: Podle mě byl ale vývoj tohohle letadla velká ztráta materiálů.

učitel
Vojín
Vojín
Příspěvky: 2
Registrován: pon 30 srp, 2010 18:14

Příspěvekod učitel » pon 30 srp, 2010 18:57

Hochu,

výroba He 111 Z nemohla být plýtváním materiálu, protože jich bylo vyrobeno jen 10. Němci byli známí svou úsporností a účelovostí a výroba He 111 Z měla svůj důvod. O co šlo:
Němci potřebovali dopravovat ohromné zásoby techniky a vojáků do Středomoří, do Afriky, ale hlavně na východní frontu. Těžký kluzák Me 321 "Gigant" byl pro takovou přepravu vhodný, ale jeho startovací (plně naložený) hmotnost byla tak ohromná, že pro něj Luftwaffe neměla tahač s požadovaným startovním výkonem. Generála Udeta napadlo r. 1941 při prohlídce Heinkelových výrobních hal, že by snad bylo možno spojit dva He 111 H-6 a vytvořit dvojče. K realizaci došlo a jeho 5 motorů Jumo 211 F bylo schopno vytvořit startovní výkon téměř 7000 HP, což stačilo pro vlek jednoho plně naloženého bezmotorového Giganta, nebo dvou Gotha Go 242.
Poprvé chtěli Němci "Zwillinga" použít pro plánované obsazení Malty. V zimě 1942-43 se pak zúčastnil zásobování obklíčené VI. armády u Stalingradu, posléze u tzv. druhého Stalingradu - kubáňského předmostí, především pro evakuační úkoly. Jiné "Zwillingy" byly rozmístěny ve Francii a pak použity v bitvě u Cassina.
Podle všech záznamů letoun splnil svou funkci a byl dostatečně ovladatelný a spolehlivý. :)

Livefire
Štábní rotmistr
Štábní rotmistr
Příspěvky: 259
Registrován: pon 1 říj, 2007 21:08
Bydliště: 127.0.0.1

Příspěvekod Livefire » pon 30 srp, 2010 22:04

no mě přijde že plýtvání zdroji byl hlavně Gigant
btw používalo se tohle na něco jinýho než na tahání gigantu?

učitel
Vojín
Vojín
Příspěvky: 2
Registrován: pon 30 srp, 2010 18:14

Příspěvekod učitel » úte 31 srp, 2010 19:03

no mě přijde že plýtvání zdroji byl hlavně Gigant
btw používalo se tohle na něco jinýho než na tahání gigantu?

Není známo, že Zwilling se používal na něco jiného, než na tahání těžkých kluzáků. Rozhodně se nepoužíval na bombardování. Ono by to i šlo, ale byl by to mnohem snadnější cíl pro PLD.
Nemyslím si, že Gigant, ať už kluzák Me 321 či šestimotorák Me 323, byly plýtváním materiálu. Musíš si uvědomit, že Němci přinejmenším do podzimu 1942 vedli útočnou válku a ta se bez invazních kluzáků (viz Norsko, Kréta) neobešla. A těžké kluzáky by měly při plánování dalších operací své místo. Podívej se na spojeneckou invazi do Normandie. Tam se používaly i těžké Hamilcary! A jejich výroba jistě nebyla plýtváním materiálu! Němci přece nemohli vědět, že ve válce prohrají, dělali vše, aby ji vyhráli. A Giganty, ať už motorové nebo kluzáky, se využívaly i při evakuačních akcích při stahování vojsk, což u Němců bylo zvláště od jara/léta 1943 vcelku běžné.
Při stahování Afrika Korpsu počátkem května 1943 z Tuniska pendlovaly motorové Giganty mezi Bonským výběžkem v Tunisku a Sicílií. Byly plně napěchované vojskem (snad přes 300 nebo i více, dokonce v náběžných hranách byli natlačeni vojáci). Plahočily se hlemýždím tempem pár metrů nad mořem a byly celkem bezbranné. Stačila jedna či dvě spojenecké stíhačky a Gigant šel do vln.
Němci dokonce v roce 1941 provedli výsadkové manévry za hromadného využití kluzáků. Výsadková operace byla vedena z oblasti severně od Nisy v Dolním Slezsku. Přistávaly v Protektorátě jižně od Bruntálu v Nízkém Jeseníku. Němci si ověřili záložní (válečnou) variantu, o které uvažovali v případě, že se jim "nevyvede Mnichov" - nebyly by tedy odstoupeny Sudety s pohraničními pevnostmi a ČSR by museli dobývat. Pomocí kluzáků by se pak dostali do týla těchto pevností a vnitrozemí Moravy. Provedené manévry na podzim 1941 skončily údajně s vynikajícími výsledky. No, problém je ale v tom, že československé operační plány s takovou možností Němců počítaly, a tak byl od poloviny 30. let na střední Moravě soustředěn velký počet vojsk a posádek (Olomouc, Přerov, Hranice, Lipník, Vyškov, Brno ad.).


Zpět na „Bombardéry“