L-29

LT.Michal
Podpraporčík
Podpraporčík
Příspěvky: 380
Registrován: úte 24 pro, 2013 2:13
Bydliště: Zvolen

L-29

Příspěvekod LT.Michal » stř 25 pro, 2013 22:32

Nemozno zabudnut ani na delfin L-29

LT.Michal
Podpraporčík
Podpraporčík
Příspěvky: 380
Registrován: úte 24 pro, 2013 2:13
Bydliště: Zvolen

Re: L-29

Příspěvekod LT.Michal » stř 25 pro, 2013 22:35

Aero L-29 Delfín (v kódu NATO "Maya") byl vojenský proudový cvičný letoun, který se během 60. let stal standardním cvičným proudovým letounem států Varšavské smlouvy. Šlo o první proudový letoun navržený a vyráběný v Československu.
Vývoj[editovat | editovat zdroj]

Na konci padesátých let sovětské letectvo hledalo proudový letoun, který by nahradil cvičné letouny s pístovým motorem; tento požadavek se později objevil ve všech zemích východního bloku. Firma Aero odpověděla prototypem XL-29 navrženým Zdeňkem Rubličem a Karlem Tomášem. Letoun poprvé vzlétl 5. května 1959 a byl poháněn britským motorem Bristol Siddeley Viper.
Pro letoun byl souběžně vyvíjen československý motor Motorlet M-710 s moderním axiálním kompresorem. Později v září 1956 hlavní předpokládaný zákazník, letectvo Sovětského svazu, požadovalo jednodušší motor s radiálním kompresorem a pro letoun začal být vyvíjen později úspěšný motor Motorlet M-701. Z důvodu zpoždění vývoje tohoto motoru létaly první dva prototypy s britským motorem Bristol-Siddeley Viper.
V roce 1961 byl Delfín porovnáván s letouny TS-11 Iskra a Jak-30 a stal se vítězem. Polsko dále pokračovalo ve vývoji letounu TS-11 Iskra, ale ostatní státy Varšavské smlouvy se rozhodly pro Delfína.
Výroba začala v roce 1963 a trvala 11 let, vyrobilo se okolo 3 500 ks. Vyvinuta byla i jednomístná verze L-29A Akrobat. Průzkumná verze s kamerami v přídi letounu se vyráběla jako L-29R.

Nasazení:
Letouny sloužily pro základní, pokračovací a zbraňový výcvik. Pro ten byly opatřeny závěsy na kanóny, pumy a rakety. Takto vyzbrojené egyptské letouny byly v roce 1973 během jomkipurské války nasazeny proti izraelským tankům. Později byly v mnoha zemích Delfíny nahrazeny následníkem L-39 Albatros.

Verze:
L-129 verze s vysokotlakým hydraulickým systémem
L-229 jednomístná, lehká speciální verze
L-29R průzkumná verze
L-29A speciální, akrobatická verze

Specifikace:
Motor M701
Technické údaje[editovat | editovat zdroj]
Posádka: 2 (žák, instruktor)
Délka: 10,81 m
Rozpětí: 10,29 m
Výška: 3,13 m
Nosná plocha: 19,8 m²
Plošné zatížení: 166 kg/m²
Prázdná hmotnost: 2 280 kg
Hmotnost (naložen): 3 286 kg
Maximální vzletová hmotnost : 3 540 kg
Pohonná jednotka: 1× proudový motor Motorlet M-701C
Tah pohonné jednotky: 8,7 kN
Výkony[editovat | editovat zdroj]
Maximální rychlost: 655 km/h
Dolet: 900 km
Dostup: 11 500 m
Stoupavost: 14 m/s
Poměr tah/hmotnost: 0,25
Výzbroj:
200 kg různých zbraní (kanóny, pumy, rakety, střely) na vnějších závěsech

zdroj: http://www.wikipedia.org/

LT.Michal
Podpraporčík
Podpraporčík
Příspěvky: 380
Registrován: úte 24 pro, 2013 2:13
Bydliště: Zvolen

Re: L-29

Příspěvekod LT.Michal » stř 25 pro, 2013 22:45


Ing.Vesely - par slov o tomto type


Zpět na „Letectvo“