
vz.53/59 je samohybný protiletadlový dvojkanón na podvozku středního nákladního automobilu Praga V3S vyráběný v letech 1970-1978 v n.p. Škoda Plzeň (závod Elektrické lokomotivy), podvozek a motor - Praga. dvojkanon ráže 30 mm měl zásobu 800 nábojů (400 v zásobnících, 400 v truhlících), kadenci 400-500 ran/min, praktická rychlost střelby 150 ran/min, náměr -10° až +85°, odměr 360°, počáteční rychlost střely 1000m/s a účinný výškový dostřel 3000 m. Automatická střelba je realizována na základě odběru plynů z hlavně. Novější zaměřovač vz.61/30, používaný také u 57mm protiletadlového kanonu vz.ČS, umožnuje vést palbu na vzdušné i pozemní cíle. Jeho integrální součástí je dalekohled a sada výměných ohniskových destiček v jednom těle, otáčených pomocí elektromotoru. Umožnuje mířenou palbu na cíle letící rychlostí až 1260 km/h. Čelní pancíř je tlustý 10 mm a boční 6 mm. Lafetu s dvojkanonem lze z vozidla složit a použít jako stacionární prostředek PVO. Ješterku v současnosti používá Česká republika, Slovensko, Libye a Jugoslávie.
Osádka 5
Délka 6 920 mm
Šířka 2 345 mm
Výška 2 920 mm
Hmotnost 10 300 kg
Motor dieselový TATRA T-912 72kW, řadový, čtyřdobý, vzduchem chlazený
Max.rychlost 60 km/h
Brodivost 800 mm
Spotřeba paliva 32l/100km
Výzbroj 1 x dvojkanón ráže 30 mm

