V roce 1943 dostal Úřad tankového designu zadání vyvinout nový těžký tank. Vývojové označení bylo A41. Prototyp A41s byl pro sériovou výrobu pojmenovaný Centurion Mk. 1 a vylepšená verze (A41A) šla do výroby jako Centurion Mk. 2. Na výrobě se podílely firmy Leyland Motors plant, Royal Ordnance Factory a Vickers Limited. Do dění v 2.sv.válce již nezasáhly, v květnu 1945 bylo vyrobeno 6 kusů.
Poprvé do boje se dostal až v Korejské válce,v řadách britské armády. Hlavní slávu si však vydobyl na Středním východě, kde byl ve výzbroji většiny rivalů - Izraele, Iráku, Egypta a Jordánska,kde se účastnil všech velkých tažení v letech 1967-73.
O exportním úspěchu svědčí i to, že z 4400 všech vyrobených kusů šlo přímo na export 2200ks.
Za tento úspěch vděčí Centurion svým postupným vylepšováním verzí Mk1- Mk13.
Původní dělo 76.2 mm bylo postupně nahrazeno 90mm a na konec „slavným“ 105mm dělem L7. Vylepšováno bylo i pancéřování, zvětšena byla palivová nádrž, vyměněn původní benzínový motor Rolls Royce Meteor V12 za dieselový Merritt-Brown.Upraveny byly též převody a pojezdové ústrojí. Změny se dotkly i uspořádání umístění osádky.V poslední verzi i vybavení infračerveným pozorovacím přístrojem.
Sériová výroba skončila v r.1962, kdy začal být nahrazován tanky Chieftain.
Technické údaje verze Centurion Mk. 13:
Osádka 4
Váha 51.82 t
Délka s kanónem 9854 mm
Délka bez kanónu 7823 mm
Šířka: 3390 mm
Výška: 3009 mm
Výzbroj:
Kanón: 105-mm typ L7
Kulomety 1 x 7.62-mm, 1 x 12.7-mm
Zásoba pro kanón 70 nábojů
Zásoba pro kulomety: 4750 x 7.62-mm, 600 x 12.7-mm
Jízdní vlastnosti
Výkon motoru: 650 h.p.
Maximální rychlost: 34.6 km/h
Dojezd: 190 km
Tato fotografie byla pořízena při Dni NATO v Ostravě, kde jsme tento tank mohli shlédnout.